شنبه 29 اردیبهشت 1403 5/18/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 29 آذر 1402 ، 37 : 16

کد خبر : 27408

از 0 نفر 0

رئیس جمعیت حمایت از بیماران سوخته:

ورشکستگی همه بیمارستان‌های سوختگی

ورشکستگی همه بیمارستان‌های سوختگی

میان وعده بیماران سوخته، حذف شده است

رئیس جمعیت حمایت از بیماران سوخته (ققنوس) گفت: هیچ بیمارستان خصوصی در ایران بخش سوختگی ندارد چراکه سوختگی متعلق به فقرا است، فقط بیمارستان چمران پذیرش بیمار سوخته دارد آن هم به دلیل اینکه وابسته به وزارت دفاع است.

رئیس جمعیت حمایت از بیماران سوخته (ققنوس) گفت: هیچ بیمارستان خصوصی در ایران بخش سوختگی ندارد چراکه سوختگی متعلق به فقرا است، فقط بیمارستان چمران پذیرش بیمار سوخته دارد آن هم به دلیل اینکه وابسته به وزارت دفاع است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد جواد فاطمی در نشست خبری در آستانه روز ملی پیشگیری از سوختگی ( اول دی ) که در بیمارستان شهید مطهری برگزار شد، گفت: همه ما در معرض سوختگی هستیم اما بیشتر فقرا درگیر آن می‌شوند چراکه معمولاً به دلیل فقر از وسایل غیراستاندارد استفاده می‌کنند.
وی ادامه داد: یک بخاری غیراستاندارد در یک مدرسه باعث شد
۲۴ کودک بیگناه بسوزند و تا پایان عمر درگیر باشند.
فاطمی با اشاره به کمیته پیشگیری از سوختگی گفت: ارگان‌هایی که باید در این کمیته فعال باشند به ۴۰ دستگاه رسیده و از جمله سازمان استاندارد، مجلس، شورای شهر، وزارت بهداشت و... اما باتوجه به اینکه سوختگی هزینه بر است در ایران مشکل سوختگی را از روی تخته پاک کرده‌اند. تا اتفاقی می‌افتد یک جنجالی به پا می‌شود و بعد رها می‌شود هیچ سیاستگذاری کلان و برنامه‌ای برای پیشگیری از سوختگی وجود ندارد.
وی درباره درمان بیماران سوخته گفت: در زمینه درمان نیز با توجه به اینکه قشر سوخته، قشر ضعیف هستند به درمان آنها توجه نمی‌شود هیچ بیمارستان خصوصی در ایران بخش سوختگی ندارد چراکه سوختگی متعلق به فقرا است فقط بیمارستان چمران پذیرش بیمار سوخته دارد آن هم به دلیل اینکه وابسته به وزارت دفاع است.
او تصریح کرد: سازمان تأمین اجتماعی در سراسر کشور ۲۳۸ بیمارستان دارد و تعداد زیادی کارگاه و کارخانه تحت پوشش این نهاد است اما یک تخت سوختگی در بیمارستان تأمین اجتماعی وجود ندارد چراکه هزینه‌های سنگینی دارد و این باعث شده هیچ کدام از آنها زیر بار بخش سوختگی نروند.
وی با بیان اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی هیچ بخش سوختگی در بیمارستان‌های وابسته ندارند، گفت: دانشگاه علوم پزشکی ایران فقط بخش سوختگی در تهران دارد فقط در بیمارستان شهید مطهری و یافت آباد و همه بخش‌های سوختگی با مشکلات مواجه هستند و به گفته یکی از وزرای بهداشت حتی یک تخت استاندارد سوختگی در ایران نداریم. بیماران سوخته بعد از درمان مورد حمایت قرار نمی‌گیرند. سوختگی یک معضلی است که حرکت بسیار کندی درخصوص آن انجام می‌شود.
وی ادامه داد: همه کشورهای توسعه یافته مانند کشورهای آلمان، امریکا، هلند، دانمارک، نیوزلند و استرالیا روز ملی پیشگیری از سوختگی و یا هفته پیشگیری از سوختگی دارند در حالی که مدت‌هاست مشکل سوختگی را رفع کرده‌اند و آموزش قانونگذاری و استانداردسازی در این کشورها مانند آلمان به خوبی انجام شده است.این جای تأسف است که یکی از کشورهایی که یکی از مشکلات اصلی‌اش سوختگی است و یک دلار سرمایه گذاری در سوختگی ۲۸ دلار سودرسانی دارد اما برنامه مدونی در این خصوص ندارد در حالی که عاقلانه است در زمینه پیشگیری از سوختگی کار کنیم اما کشورهایی مانند ما درباره این موضوع اطلاع رسانی نمی‌کنند و برنامه‌ای ندارند و دید ملی نسبت به این موضوع وجود ندارد.
فاطمی گفت: امیدواریم روزی برسد که تعداد افراد سوخته به صفر برسد. در برنامه دوم توسعه مصوب شده بود تمام بیمارستان جنرال در سراسر کشور باید ده درصد به بیماران سوختگی و اعصاب و روان اختصاص می‌دادند و هنوز این اتفاق نیفتاده است.
وی ادامه داد: طبق آخرین آمار ۱۳۵۰ تخت سوختگی در سراسر کشور داریم که طبق برآورد وزارت بهداشت در سال ۱۳۹۴ باید ۲۴۰۰ تخت سوختگی داشته باشیم. بخش سوختگی زاهدان نیز تعطیل و به بخش کودکان تبدیل شده است و بیماران باید به مشهد بروند. قرار بود تا پایان سال ۹۴، ۴۵۰ تخت ای سی یو بخش ویژه سوختگی داشته باشیم که در حال حاضر ۱۵۰ تخت در این بخش داریم.
فاطمی با تاکید بر اینکه سوختگی قابل پیشگیری است گفت: ۳۰ درصد سوختگی‌ها کودکان هستند که به دلیل عدم آموزش والدین دچار سوختگی شده‌اند. وقتی کودک می‌سوزد سال‌های طولانی‌تری با سوختگی مواجه است.
وی با بیان اینکه ۵۰ درصد تخت‌های سوختگی باید برای حوادث احتمالی خالی باشد، گفت: سوختگی در وزارت بهداشت اولویت نیست همه بیمارستان‌های سوختگی ورشکسته هستند و میان وعده بیماران سوختگی که از نیازهای اصلی است حذف شده و از طریق انجمن ققنوس پرداخت می‌شود.
فاطمی با اشاره به بیماران سوختگی گفت: در کشور سالانه ۳۰۰ هزار مورد سوختگی داریم که ۳۰ هزار مورد منجر به بستری و ۳ هزار نفر هم جان خود را در کشور از دست می‌دهند. اگر بخواهیم درمان استاندارد برای این بیماران در نظر بگیریم نفری ۱۰۰ میلیون تومان است که درمجموع سالانه به سه هزار میلیارد تومان برای بیمارستان‌های سوختگی و بخش‌های سوختگی نیاز داریم و وزارت بهداشت یک دهم آن را هم اختصاص نمی‌دهد از همین رو درمان ما استاندارد نیست.
وی ادامه داد: درمان سوختگی در ایران چهل سال از دنیا عقب است. نیاز است که با پیشگیری بیمار سوختگی را کم کنیم و بعد از آن بیمارستان استاندارد داشته باشیم. بیمارستان مطهری اصلاً برای درمان بیماران سوخته استاندارد نیست. ۲۰ تخت هم در بیمارستان یافت آباد داریم که وضعیت خوبی هم ندارد از سال ۱۳۸۳ بیمارستان سوختگی کن را می‌سازند که نمای آن ناقص درست شده اما در آن هیچ چیزی نیست این در حالی است که نیکان غرب که یک بیمارستان خصوصی است ۴ ساله ساخته شد.
مهدی مؤمنی مدیر پیشگیری منطقه دو سازمان آتش‌نشانی در ادامه گفت: ما معتقدیم باید پیشگیری در زمینه سوختگی داشته باشیم. توصیه ما این است که از وسایل استاندارد استفاده کنیم تا دچار آتش سوزی نشویم.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین اتفاقات که باعث سوختگی می‌شود چهارشنبه سوری است که همیشه دو روز قبل از آن اطلاع رسانی می‌شود چرا نباید این اطلاع رسانی در طول سال ادامه داشته باشد تا باعث پیشگیری شود.
در ادامه مصطفی ده مرده‌ای رئیس بیمارستان شهید مطهری گفت: این بیمارستان ده درصد بیماران سوختگی کشور را پذیرش دارد بیشترین مشکلات سوختگی کشور به بیمارستان شهید مطهری مراجعه می‌کنند.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما این است که برخی از بیماران سوخته مدارک هویتی ندارند و در کارگاه دچار حادثه شده و کارفرما زیر بار نمی‌رود. وی با اشاره به هزینه درمان بیماران سوخته گفت: هزینه‌های سوختگی بسیار بالاست در کشورهای اروپایی روزانه ده تا ۱۵ هزار یورو برای درمان بیماران سوخته برآورد کرده‌اند. ما برای یک مریض حدود
۲۰ روز بستری ۲۰۰ میلیون تومان هزینه می‌کنیم. ما توان پرداخت هزینه پانسمان نوین را نداریم و علیرغم اینکه دولت اعلام کرده بیمار هزینه‌ای پرداخت نکند اما اگر بیمار تهیه نکند ما توان پرداخت هزینه این پانسمان را نداریم.
در ادامه شاکری رئیس اداره سلامت نیروهای اورژانس استان تهران گفت: از ابتدای ۱۴۰۲ هزار و ۶۰۰ مورد مأموریت سوختگی و ۵۱۰ نفر اعزام به بیمارستان داشتیم.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما این است که بیمارستان‌های سوختگی در نقاط پرترافیک هستند و مسکن قوی هم برای بخش پیش بیمارستانی نداریم تا زمان رسیدن به بیمارستان بیمار درد نکشد. از سوی دیگر بیمار سوخته با سایر تروماها همراه است و این باز مشکلاتی را ایجاد می‌کند.
شاکری با اشاره به اهمیت آموزش گفت: قطعاً اگر آموزش در این زمینه داشته باشیم درخصوص پیشگیری از سوختگی کودکان مؤثر خواهد بود. از سوی دیگر در جشن‌ها استفاده از بادکنک‌هایی که گفته می‌شود با گاز هلیوم پر شده است باعث سوختگی و مشکلاتی در این خصوص می‌شود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها