شنبه 29 اردیبهشت 1403 5/18/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 ، 59 : 10

کد خبر : 27771

از 0 نفر 0

استاندار فارس:

برای حفظ و نگهداری آثار تاریخی، محکم ایستاده‌ایم

برای حفظ و نگهداری آثار تاریخی، محکم ایستاده‌ایم

تصویب بودجه برای تخت جمشید

استاندار فارس با بیان اینکه به منظور حفظ و نگهداری آثار تاریخی کشور محکم و استوار ایستاده‌ایم، گفت: به مجموعه‌های تاریخی خود علاقه‌مندیم و دولت سیزدهم نیز معتقد به حفظ، مرمت و نگهداری از بافت‌های تاریخی است.+ تحلیل خبر

استاندار فارس با بیان اینکه به منظور حفظ و نگهداری آثار تاریخی کشور محکم و استوار ایستاده‌ایم، گفت: به مجموعه‌های تاریخی خود علاقه‌مندیم و دولت سیزدهم نیز معتقد به حفظ، مرمت و نگهداری از بافت‌های تاریخی است.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی وزارت میراث‌فرهنگی، محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس با بیان اینکه استان فارس دارای ظرفیت‌های گردشگری ارزشمندی در حوزه‌های سلامت، تاریخی، مذهبی و طبیعی است، گفت: افزایش گردشگران این استان چرخه‌ای مثبت است و باعث می‌شود مسئولین، توسعه بیشتر اماکن گردشگری فارس را در دستور کار خود قرار دهند.
او همچنین با اشاره به آمادگی استان فارس در جهت همکاری با سرمایه‌گذاران در زمینه‌های مختلف ازجمله ساخت هتل‌ها، ایجاد بوم گردی‌ها و تأسیس مجتمع‌های بین‌راهی، افزود: در حوزه ایجاد خط ریلی، خطوط هوایی و زمینی بین سه شهر اصفهان، شیراز و یزد این آمادگی را دارا هستیم که با سرمایه‌گذاران همکاری کنیم.
ایمانیه با اشاره به سفر دوم رئیس‌جمهوری و دولت سیزدهم به استان فارس، ادامه داد: در این سفر بیش از هزار میلیارد تومان برای حوزه گردشگری فارس به تصویب رسید که در سال جاری و سال آینده این اعتبارات را به‌مرور هزینه خواهیم کرد.
استاندار فارس با بیان اینکه با اختصاص این اعتبارات شاهد تحول عظیمی در حوزه گردشگری و همچنین میراث‌فرهنگی استان خواهیم بود، اظهار کرد: بیش از ۸۰ نوع صنایع‌دستی در استان فارس وجود دارد که برای عرضه و نمایش آن‌ها در تلاش هستیم تعدادی از خانه‌های تاریخی و میراثی اطراف حرم را به مرور خریداری و به خانه‌های هنر از جمله قلم‌زنی، منبت‌کاری، خاتم‌کاری و سایر هنرهای استان اختصاص دهیم.
او همچنین با اشاره به تصویب بودجه‌ای برای مجموعه جهانی تخت جمشید در سفر دوم هیئت دولت به استان فارس، گفت: جدا از این از طریق مسئولیت‌های اجتماعی صنایع نیز اعتباراتی را به مجموعه‌های تاریخی و گردشگری استان اختصاص داده‌ایم و مجدداً نیز اختصاص خواهیم داد. استاندار فارس با تاکید بر اینکه به مجموعه‌های تاریخی خود علاقه‌مندیم و دولت سیزدهم نیز معتقد به حفظ، مرمت و نگهداری از بافت‌های تاریخی است، ادامه داد: این آثار ارزشمند را هویت تاریخی، ملی و ارزشی خود می‌دانیم و به منظور حفظ و نگهداری آن‌ها محکم و استوار ایستاده‌ایم.

تحلیل خبر

سرمایه‌های بی‌بدیل و ماندگار

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

آثار تاریخی و باستانی هر کشوری از چند جهت قابل توجه است و با عنایت به این اهمیت و درجه بالای هر کدام، نیاز به حفاظت و نگهداری کامل از آنها، نشانه عقلانیت و درایت است.
آثار تاریخی و باستانی همچون منشور، چند پهلوی فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، معماری پیشینه‌ای دارد.
-بخشی از هویت فرهنگی هر ملتی را می‌توان در آثار به جا مانده از گذشته شناخت. هر ابزار و اشیایی که توسط انسان‌ها کاری روی آن انجام گرفته باشد، نشان دهنده افکار و اندیشه‌های بشر آن دوره است. در اینجا فرهنگ در قالب اشیا، تجسم عینی و مادی پیدا می‌کند و خیلی راحت‌تر، انسان‌های نسل‌های آتی، به آن وقوف و آگاهی پیدا می‌کنند. خود به خود این بخش از فرهنگ، در لباس هنر، خود را می‌نمایاند و ابعادش را به نمایش می‌گذارد.
-آثار تاریخی و باستانی که عامل اصلی جذب گردشگران داخلی و خارجی است، منبع درآمد شایانی برای هر کشور است. به نحوی که این حجم درآمد، در بعضی کشورها، به درآمدهای مهمی همچون درآمد نفت، تنه می‌زند و خود را بالاتر نشان می‌دهد. با توجه به نقش درجه اول درآمدهای ارزی در توسعه و پیشرفت کشورها، می‌توان به جایگاه این مقوله پی برد.
-سیاسی: بعضی آثار تاریخی و باستانی که نشان دهنده کاخ و محل زندگی و جاه و جبروت پادشاه هان گذشته است عاقبت فنا شدنی قدرت‌ها را به عنوان عبرت به نسل‌های بعد منتقل می‌کند و اگر دیده بصیرتی وجود داشته باشد، مانع تکرار تاریخ و عملکرد منفی آنها خواهد شد.
-معماری: هر ملتی، معماری خاص خود را دارد که نشات گرفته از عقاید، رسوم و فرهنگ آن است. گرچه اصالت این معماری به مرور زمان دلخوش تغییرات مثبت و منفی می‌شود ولی آن اصالت معماری اولیه، با حفظ آثار باستانی باقی می‌ماند. عالی قاپو، مسجد شیخ لطف‌الله، منارجنبان، بازار وکیل و ... از جمله این معماری‌ها در ایران است.
-پیشینه و قدمت هر ملتی در ادوار تاریخ، با آثار باستانی به جای مانده از آنها قابل اثبات است. بعضی کشورهای معروف امروز، ریشه و سابقه تاریخی کوتاهی دارند ولی برخی دیگر در شرق و غرب عالم، سابقه چند هزار ساله دارند و ایران از جمله آنهاست. پس برای پاسداشت این ریشه و اصالت چند هزار ساله باید از همه اسناد و مدارک مادی و معنوی، مکتوب و تجسمی و ... حفاظت و نگهداری کرد و آنها را برای نسل‌های آینده و تاریخ آینده جهان محفوظ نگه داشت.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها