جمعه 28 اردیبهشت 1403 5/17/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 22 اردیبهشت 1403 ، 08 : 12

کد خبر : 27767

از 0 نفر 0

در سه ماهه نخست ۲۰۲۴؛

تجارت آمریکا و ایران ۲ برابر شد

تجارت آمریکا و ایران ۲ برابر شد

دفتر آمار آمریکا اعلام کرد: تجارت این کشور با ایران در سه ماهه نخست سال جاری میلادی با رشد ۱۰۳ درصدی به ۲۷.۷ میلیون دلار رسیده است.+ تحلیل خبر

دفتر آمار آمریکا اعلام کرد: تجارت این کشور با ایران در سه ماهه نخست سال جاری میلادی با رشد ۱۰۳ درصدی به ۲۷.۷ میلیون دلار رسیده است.
به گزارش ایرنا، دفتر آمار آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که مبادلات تجاری ایران و آمریکا در سه ماه نخست سال جاری میلادی به ۲۷.۷ میلیون دلار رسیده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱۰۳ درصد افزایش داشته است.
در ماه‌های ژانویه تا مارس سال ۲۰۲۳ تجارت دو کشور ۱۳.۶ میلیون دلار اعلام شده بود.
رشد دو برابری تجارت ایران و آمریکا در سه ماهه نخست ۲۰۲۴ در حالی است که در ۱۲ ماهه سال گذشته نیز تجارت دو کشور با رشد ۸ درصدی مواجه شده به ۶۱.۲ میلیون دلار رسیده بود.بر اساس این گزارش در سه ماه نخست ۲۰۲۴ صادرات آمریکا به ایران رشد ۷۷ درصدی داشته است. در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۱۳.۴ میلیون دلار کالا از آمریکا به ایران صادر شده بود که این رقم در مدت مشابه امسال به ۲۳.۸ میلیون دلار افزایش یافته است.واردات این کشور از ایران در سه ماهه نخست امسال نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ برابر شده و از ۰.۲ میلیون دلار در سه ماهه سال ۲۰۲۳ به ۳.۹ میلیون دلار در سه ماهه نخست ۲۰۲۴ رسیده است.میزان تجارت ایران و آمریکا در مقایسه با کل مبادلات تجاری دو کشور با جهان رقم قابل توجهی نیست. ایران در بین مقاصد صادراتی آمریکا در سه ماهه ۲۰۲۴ رتبه ۱۵۲ و در بین منابع تأمین کالاهای وارداتی این کشور رتبه ۱۶۳ را به خود اختصاص داده است.

تحلیل خبر

رشد دو برابری تجارت میان آمریکا و ایران

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

موقعی که دو کشور با یکدیگر مبادلات تجاری داشته باشند، معنایش این است که اولاً کم و کیف این مبادلات با توافق طرفین تعیین شده و کشور ثالثی در آن دخیل نیست. ثانیاً هرچه حجم این مبادلات تجاری بیشتر باشد به نفع طرفین
است و معمولاً هر دو طرف، سعی در افزایش آن را دارند. ثالثاً مراودات تجاری به نوعی به معنای روابط حسنه و دوستانه بین دو کشور است.
حال خبر دو برابر شدن رشد تجارت میان «آمریکا» و «ایران» را کنار سه گزاره فوق بگذاریم تا به تحقق هر سه نکته پی ببریم. یعنی این افزایش دو برابری حجم تجاری میان آمریکا و ایران اولاً گویای توافق طرفین بر رونق و افزایش مبادلات تجاری است. ثانیاً چون هر دو طرف سعی کرده‌اند این مبادلات را
100 درصد افزایش دهند به معنای این است که به نفع طرفین است. ثالثاً روابط حسنه (بدون ملاحظات دیگر) باعث این افزایش دو برابری شده است.
اگر دورنما و اهداف استراتژیک دو کشور بر همین منوال، به پیش برود پس در زمینه‌های دیگر نیز احتمال توافق وجود خواهد داشت. مبادلات تجاری چه کم باشد چه زیاد، نفس عمل مهم است و گویای نوعی روابط مثبت بین هر دو کشور است، پس چه بهتر که حجم این مبادلات، بیشتر باشد.
حال که روابط تجاری میان ما و آمریکا وجود دارد چرا ایران در بین مقاصد صادراتی آمریکا رتبه 152 و در واردات رتبه 163 را میان کشورهای جهان داشته باشد؟


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها