جمعه 21 اردیبهشت 1403 5/10/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 6 آبان 1402 ، 55 : 17

کد خبر : 27227

از 0 نفر 0

آمار تکان‌دهنده مصرف روانگردان در ایران

آمار تکان‌دهنده مصرف روانگردان در ایران

52 درصد مصرف‌کنندگان گل ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند

۱۴.۸ درصد از مصرف‌کنندگان گل، دانشجویان و ۳.۷ درصد، دانش‌آموزان هستند. در جمعیت معتادان هم، حشیش و گل با فراوانی ۴.۴ درصد، در رتبه دوم و بعد از تریاک است. ۳۳.۳ درصد مصرف‌کنندگان گل، بیکار و ۵۱.۹ درصد مصرف‌کنندگان گل در گروه سنی ۱۵ تا۲۹ سال هستند.+ تحلیل خبر

۱۴.۸ درصد از مصرف‌کنندگان گل، دانشجویان و ۳.۷ درصد، دانش‌آموزان هستند. در جمعیت معتادان هم، حشیش و گل با فراوانی ۴.۴ درصد، در رتبه دوم و بعد از تریاک است. ۳۳.۳ درصد مصرف‌کنندگان گل، بیکار و ۵۱.۹ درصد مصرف‌کنندگان گل در گروه سنی ۱۵ تا۲۹ سال هستند.
به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه اعتماد، مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر، با ابراز نگرانی از تأثیر تبلیغات اغواگرانه و غیرواقعی درباره «گُل» اعلام کرد که این ماده روانگردان، حاصل تلفیق دو گونه از گیاه شاهدانه و دارای ماده مؤثره ۴ الی ۵ برابر غلیظ‌تر از ماری‌جوانا (برگ و گل گیاه شاهدانه) است و برخلاف باور عمومی، علاوه بر اینکه صد درصد اعتیادآور است، در هر نوبت مصرف هم، تاثیرات مخرب روانی و جسمی بیشتری در مقایسه با ماری‌جوانا دارد.
تهمینه باهری با ارائه گزارشی در کنگره ملی دانش اعتیاد که پایان شهریور ماه امسال برگزار شد، با اشاره به نتایج تحقیقات دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم ملل متحد UNODC درباره آخرین آمار جهانی مصرف مشتقات گیاه شاهدانه Cannabis (از جمله ماری‌جوانا و حشیش) اعلام کرد: «در سال ۲۰۲۱، تعداد کل مصرف‌کنندگان مواد در دنیا ۲۹۶ میلیون نفر بوده که از این تعداد، ۲۱۹ میلیون نفر، کانابیس (انواع مشتقات گیاه شاهدانه) مصرف کرده بودند و تعداد مصرف‌کنندگان کانابیس به فاصله یک‌سال (سال ۲۰۲۰ تا سال ۲۰۲۱) ۱۰ میلیون نفر افزایش یافته است.»
بازار عرضه و تقاضای «گل» در ایران تابع موج جهانی بوده و از اوایل دهه ۱۳۹۰ به دنبال اولین کشفیات گل در کشور و تا امروز، اعداد و گزارش‌های رسمی، روند رو به رشد مصرف این ماده روانگردان در ایران را تأیید کرده است.
تابستان ۱۳۹۶ و پس از هشدار رئیس پلیس وقت مبارزه با مواد مخدر درباره «افزایش کشفیات گل» و در حالی که افزایش میزان کشفیات هر نوع از مواد اعتیادآور، به معنای افزایش مصرف هم هست، معاون سازمان بهزیستی کشور با ارائه نتایج آخرین پیمایش ملی شیوع‌شناسی اعتیاد در جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله ایران که در سال ۱۳۹۵ انجام شده بود، اعلام کرد: «۱۴.۸ درصد از مصرف‌کنندگان گل، دانشجویان و ۳.۷ درصد، دانش‌آموزان هستند.
در جمعیت معتادان هم، حشیش و گل با فراوانی ۴.۴ درصد، در رتبه دوم و بعد از تریاک است.۳۳.۳ درصد مصرف‌کنندگان گل، بیکار و ۵۱.۹ درصد مصرف‌کنندگان گل در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال هستند. ۳۴.۹ درصد افرادی که تجربه مصرف گل را داشته‌اند، ماده دیگری نیز تزریق کرده‌اند.
۸۴.۶ درصد مصرف‌کنندگان گل، مرد و ۱۵.۴ درصد، زن هستند. مصرف همزمان گل با شیشه، گل با قلیان و گل با مشروبات الکلی در این پیمایش گزارش شد علاوه بر اینکه بالغ بر ۸۰ درصد مصرف‌کنندگان مستمر گل، مشروبات الکلی هم مصرف کرده‌اند.»

تحلیل خبر

روانگردانها؛ قاتل جوانان!

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

پناه بردن به «توهمات» و فاصله گرفتن از «واقعیات و حقایق» نقطه شروع نابودی هر فرد، گروه و جمعیتی است.
انسان در زندگی فردی و اجتماعی با سه حالت مواجه می‌شود: «واقعیت»، «حقیقت»، «توهم». واقعیت (آنچه که هست) و حقیقت (آنچه که باید باشد) نقش اصلی در همه ابعاد زندگی انسان دارند. به تعبیر دیگر واقعیت را «وضع موجود» و حقیقت را «وضع مطلوب» معادل سازی کرده‌اند.
یک زندگی متعارف و نرمال از دو بخش واقعیت و حقیقت، شکل می‌گیرد. یعنی بخشی از زندگی ما مواجه شدن با «آنچه که هست» و بخشی دیگر به دنبال و در جستجوی «آنچه که باید باشد» تعریف می‌شود.
یکی از کارهای بسیار بزرگ و برجسته انسان این است که تلاش کند واقعیت‌ها را تبدیل به حقیقت کند. یعنی «آنچه که هست» را به «آنچه که می‌خواهد باشد» تغییر دهد.
برای رسیدن به این مطلوب‌ها باید مراحلی را طی کرد: در مرحله اول باید واقعیت را پذیرفت و از آن فرار نکرد. در مرحله دوم، بعد که واقعیت‌ها را چه تلخ و چه شیرین پذیرفتیم به فکر تغییر دادن آنها به سمت وضع مطلوب و مورد پسند خود، باشیم.
متاسفانه کسانی که به اعتیاد روی می‌آورند، هم از واقعیت‌ها فرار می‌کنند و هم از حقیقت‌ها، و «توهم» را جایگزین
این دو می‌کنند. توهم چیست؟ هیچ، پوچ، سراب، فریب و مانند اینها. این فرار به سمت توهمات آنچنان روح و روان و جسم انسان را وابسته و ذوب در خود می‌کند که همچون تارعنکبوت و اختاپوس اجازه رهایی از آن را نمی‌دهد. روانگردان ها که منبع تولید توهمات هستند، نابودکننده اراده، تفکر، نوآوری و کارایی انسان بوده و او را به موجودی بی‌خاصیت و سربار تبدیل می‌کنند. موقعی که انسان از واقعیت و حقیقت فرار می‌کند و به توهمات پوچ پناه می‌برد، دیگر فرصت اندیشیدن، کمال یابی، راه‌حل گزینی و گره گشایی از زندگی خود و دیگران را نخواهد داشت.
پس مسئولان ذیربط باید برای مقابله با گرایش مرگ بار به سمت روانگردانها که عموماً نوجوان و جوانان به آن گرفتار می‌شوند، راه‌حل اساسی بیابند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها