جمعه 21 اردیبهشت 1403 5/10/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 1 تیر 1401 ، 03 : 18

کد خبر : 25329

از 0 نفر 0

رئیس کل دادگستری استان فارس : اگر شرایط برای اظهارنظر رسانه‌ها فراهم نشود، هیچ‌چیز در جای درست خودش قرار نخواهد گرفت

رئیس کل دادگستری استان فارس : اگر شرایط برای اظهارنظر رسانه‌ها فراهم نشود، هیچ‌چیز در جای درست خودش قرار نخواهد گرفت

رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: با هرگونه مانع تراشی در مقابل توسعه صنایع استان و فعالیت واحدهای تولیدی از جمله از جانب بانک‌ها برخورد جدی خواهیم کرد.+ تحلیل خبر

رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: با هرگونه مانع تراشی در مقابل توسعه صنایع استان و فعالیت واحدهای تولیدی از جمله از جانب بانک‌ها برخورد جدی خواهیم کرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی، در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز، ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه (یکم تا هفتم تیرماه) افزود: با توجه به آسیب‌هایی که در اثر خشکسالی به بخش کشاورزی استان وارد شده، نیازمند تقویت صنعت و حمایت از صنایع هستیم.
وی ادامه داد: تاکنون نیز اقدامات خوبی در زمینه حمایت از صنایع استان انجام گرفته که در همین راستا پارسال ۱۸۹ واحد تولیدی که در آستانه تعطیلی قرار داشتند با حمایت دستگاه قضا از مواجه با بحران و مشکل رهایی یافتند و به مدار تولید و فعالیت دوباره بازگشتند و امسال نیز تاکنون ۲۷ شرکت و واحد تولیدی از این حمایت برخوردار شده‌اند.
برخورد با مدیران متخلف بدون اغماض و سختگیرانه خواهد بود
رئیس کل دادگستری فارس، با اشاره به صدور احکام و تشکیل پرونده برای برخی مدیران متخلف در حوزه‌های مختلف از جمله تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شوراها، شهرداری‌ها، دهیاری و بخشداری و برق در استان گفت: برخورد دادگستری استان با مدیران متخلف بدون اغماض و بسیار سختگیرانه خواهد بود.
حجت‌الاسلام موسوی افزود: هرچه دستگاه قضا در استان در مقابل شهروندانی که دچار جرائم کوچک شده‌اند با نگاه همراه با گذشت برخورد خواهد کرد، با مدیران متخلف که به مردم و کشور خیانت کرده‌اند جدی و بدون ذره‌ای گذشت برخورد خواهد کرد و در مقابل با مدیران شجاع که به مردم خدمت می‌کنند نیز حمایت خواهیم کرد.
ارتباط خوب دستگاه قضا به رسانه‌ها به عنوان زبان گویای جامعه
رئیس کل دادگستری فارس، با اشاره به ارتباط دستگاه قضایی استان با رسانه‌ها به عنوان زبان گویای جامعه افزود: معتقدیم که اگر شرایط برای اظهارنظر رسانه‌ها فراهم نشود کارها پیش نخواهد رفت و هیچ‌چیز در جای درست خودش قرار نخواهد گرفت.
حجت‌الاسلام موسوی ادامه داد: بنابراین اداره کل دادگستری استان از هرگونه نقد و اطلاع رسانی سازنده حمایت و استقبال خواهد کرد.
الکترونیکی شدن بیش از ۹۸ درصد ابلاغ‌های دادگستری فارس
وی، با بیان اینکه هم اینک ۹۸ و ۶ دهم درصد ابلاغ‌های دادگستری فارس الکترونیکی شده گفت: تمام کوشش ما این است که ۱۰۰ درصد ابلاغ‌ها در جهت رفاه هرچه بیشتر شهروندان الکترونیکی شود.
او اظهار داشت: هم اینک سامانه ثبت نام الکترونیک دستگاه قضایی (ثنا) در دسترس همه قرار دارد و علاوه بر این سامانه خدمات قضایی من نیز جدیداً طراحی شده که در آن ۱۹ خدمت مختلف ارائه می‌شود.
محاکمه آنلاین مجرمین
رئیس کل دادگستری فارس، با اشاره به حرکت این مجموعه به سمت ارائه الکترونیکی خدمات افزود: هم اینک ۹۲ درصد زندانیان در شیراز بدون نیاز به مراجعه به دادگاه و به شکل آنلاین محاکمه می‌شوند.
حجت‌الاسلام موسوی ادامه داد: هم اینک حدود ۱۲ درصد از مجموع دادرسی‌ها در شیراز نیز به شکل الکترونیک و بدون استفاده از کاغذ انجام می‌شود که امیدواریم این روند در استان توسعه یابد و امسال به ۴۰ درصد برسد.
بر اطاله دادرسی غلبه کرده‌ایم
رئیس کل دادگستری فارس، با بیان اینکه هم اینک در دادگاه‌های تجدید نظر ما با ۳۹ شعبه ۶۰۰ فقره پرونده وجود دارد افزود: این عدد نشان می‌دهد که اطاله دادرسی وجود ندارد و ما بر اطاله دادرسی غلبه کرده‌ایم.
حجت‌الاسلام موسوی ادامه داد: هم اینک در دادگستری فارس بیش از ۹۹ درصد بر اطاله دادرسی غلبه کرده‌ایم و کل موجودی پرونده دادگستری فارس به جز اجرای احکام ۳۰ هزار پرونده است که نشان می‌دهد قضات ما در جهت اطاله دادرسی گام برداشته‌اند.
ختم پرونده ۸۷ قتل عمد به مصالحه
وی، درخصوص آمار مصالحه در پرونده‌های شورای حل اختلاف هم گفت: پارسال ۸۷ قتل عمد که فرد قاتل باید پای چوبه دار می‌رفت توسط شورای حل اختلاف ما رضایت گرفته شد.
او افزود: امسال و تا پایان اردیبهشت ماه امسال ۴۹ درصد پرونده‌ها پس از رسیدن به شوراهای حل اختلاف به مصالحه ختم شد.
فارس دومین استان کشور در برخورد با مفسدین
رئیس کل دادگستری فارس، با بیان اینکه فارس در بحث برخورد با مفسدین دومین استان کشور است گفت: دادگستری فارس در برخورد با متخلفان و مفسدین ذره‌ای کوتاه نخواهد آمد و با احدی نیز تعارف نداریم.
حجت‌الاسلام موسوی افزود: در بحث برخورد با متصرفان اراضی ملی، سال گذشته موفق شدیم که ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از این اراضی را از چنگال متصرفان خارج کنیم.
وی ادامه داد: متولیان اراضی بدانند که این اراضی سرمایه ملی کشور است و نباید اجازه داد که تصرف شوند و اگر ادارات متولی در حفاظت از این اراضی کوتاهی کنند با آنها برخورد خواهیم کرد.
درخصوص استحکام هتل آسمان مرجع ذیصلاح نظر دهد
رئیس کل دادگستری فارس، با اشاره به مسائل مطرح شده درخصوص استحکام هتل آسمان شیراز گفت: در فضای مجازی عده‌ای مطرح می‌کنند که این سازه استحکام داده و عده‌ای از عدم استحکام آن سخن می‌گویند.
حجت‌الاسلام موسوی افزود: در این زمینه معتقدیم که یک مرجع ذیصلاح باید بین این نظرات قضاوت کند و نظر نهایی را اعلام کند و ما نیز آنچه که توسط کارشناسان مطرح شود را به مردم اطلاع رسانی عمومی خواهیم کرد.
وی افزود: دستگاه قضایی استان حساست زیادی روی بحث ایمن سازی ساختمان‌ها دارد و اگر در ساخت و سازها اصول ایمنی رعایت نشود و امنیت مردم تهدید شود برخورد جدی خواهیم کرد.
بازداشت چند نفر در جریان تجمع‌های اخیر
رئیس کل دادگستری فارس درخصوص برگزاری تجمع در شیراز گفت: در جریان این تجمع‌ها، عده‌ای از تجمع‌کنندگان که اقدامات ساختار شکنانه انجام دادند بازداشت شدند.
حجت‌الاسلام موسوی افزود: اکثر این افراد با تعهد آزاد شدند و تعداد اندکی نیز همچنان در بازداشت هستند اما آن اعداد و ارقامی که درخصوص تعداد بازداشتی‌ها در شبکه‌های مجازی مطرح می‌شود صحت ندارد و مورد تأیید نیست.

تحلیل خبر

اظهار نظر رسانه جهت اصلاح امور و نقد کژی ها ، اساس سلامت هر کشوری است.
زبان و صدای رسانه هیچگاه نباید بسته و ساکت شود. چون به هر میزانی که زبان رسانه‌های داخلی و مردمی، بسته شود، زبان دیگران باز می‌شود، آنگاه گوش و چشم مردم پذیرای مطالب و موضوعاتی خواهد شد که تشخیص حق و باطل بودن آن کار ساده‌ای نخواهد بود. البته مردم از رسانه‌های داخلی توقعاتی دارند و آن اینکه همه وقایع و رخدادها را همانگونه که واقعیت و حقیقت دارد منعکس کنند و از تیررس سانسور و خودسانسوری دور باشند.
همچنین مردم، تریبون‌هایی را می‌خواهند که صدای آنها باشند و بتوانند دیالوگ و گفت و گوی سازنده و منطقی را بین مردم و حکومت برقرار کنند. در قاموس رسانه، پنهان کاری، آفت افکار عمومی است و بدتر از آن وارونه نمایی و تحریف واقعیات و حقایق و فریب جامعه است. حتی گاهی برخی از رسانه‌ها، با گل و بلبل نشان دادن امور، مسئولان را هم فریب داده و همه چیز را در امن و امان نشان می‌دهند.
صرف نظر از تعارفات باید مجوز شفاف‌سازی و روشنگری واقعی به رسانه‌ها عملاً داده شود تا با نقدها و تحلیل‌های همه جانبه، جلوی وقوع مفاسد و انحرافات را گرفته، به کمک نهادهای نظارتی بشتابند و زمینه را برای خطاکاران ناامن کنند. در این صورت از حجم پرونده‌های قضایی کاسته شده و جامعه رو به اصلاح خواهد رفت.
هیچ شخص حقیقی و حقوقی نباید خود را از نقد رسانه‌ها معاف بداند، چرا که این استثنا به دیگران هم سرایت کرده و آنها هم خود را تافته جدا بافته دانسته و زمینه نقادی و توسعه فکری و فرهنگی را از بین می‌برند. رسانه، آیینه‌ای است که خوبی‌ها و بدی‌ها، زیبایی‌ها و زشتی‌ها، بایدها و نبایدها را باید بدون پرده‌پوشی در خود منعکس کند و در جهت حذف بدی‌ها، زشتی‌ها و نبایدها تلاش کرده و خوبی‌ها، زیبایی‌ها و بایدها را معرفی و حمایت کند در این صورت است که هم جامعه و هم حکومت به سمت پالایش و زدودن زنگارها از خود، حرکت خواهند کرد و به رشد و تعالی خواهند رسید.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها