سه شنبه 1 خرداد 1403 5/21/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 10 اسفند 1400 ، 13 : 18

کد خبر : 24679

از 0 نفر 0

استاندار فارس: اشتغال یکی از محورهای اصلی توسعه استان است

استاندار فارس: اشتغال یکی از محورهای اصلی توسعه استان است

اگر دستگاهی برنامه خود را متناسب با رشد ۸ درصدی اعلام نکند ما خود این برنامه را جهش خواهیم داد+ تحلیل خبر

اگر دستگاهی برنامه خود را متناسب با رشد ۸ درصدی اعلام نکند ما خود این برنامه را جهش خواهیم داد
استاندار فارس با تأکید بر لزوم ایجاد اشتغال، توسعه ۸ درصدی را در کنار اشتغال بالا مؤثر خواند و گفت: اصل توسعه استان باید متناسب با اشتغال باشد؛ زیرا توسعه به شرطی کارآمد است که منجر به ایجاد اشتغال شود و از طرفی اشتغال در شرایط توسعه رخ می‌دهد؛ لذا این دو مکمل یکدیگرند.
به گزارش روزنامه طلوع به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری فارس محمدهادی ایمانیه در جلسه تدوین سند چهارساله توسعه استان، آخرین زمان تدوین این سند را پایان اسفندماه اعلام کرد و از همه دستگاه‌های مرتبط خواست تا هرچه سریع‌تر نسبت به ارائه برنامه‌های خود اقدام کنند.
وی با اشاره به اینکه این سند باید بلند پروازانه و قابل اجرا باشد، گفت: اگر دستگاهی برنامه خود را متناسب با رشد ۸ درصدی اعلام نکند ما خود این برنامه را جهش خواهیم داد.
نماینده عالی دولت در فارس، محورهایی چون محیط زیست، گردشگری، صنعت و سلامت را در تنظیم این سند مهم دانست و اظهار داشت: محیط زیست باید به مسائلی چون آبخوان‌ها، تالاب‌ها، جنگل‌ها و ... بپردازد و برنامه خود را بر این مبنا ارائه کند.
وی افزود: بحث صنعت نیز باید بر مبنای میزان مصرف آب، آلوده نکردن هوا، ایجاد اشتغال پایدار و توجه به صنایع پایین‌دستی مورد توجه قرار گیرد؛ حتی اگر نیاز به تغییر تکنولوژی باشد.
دکتر ایمانیه، ادامه داد: شاید صنعت‌محور بودن جمله کاملی نباشد؛ چراکه توسعه متوازن مدنظر است و هیچ ظرفیتی نباید در سند چهارساله نادیده گرفته شود.
وی توجه به صنایع تبدیلی کشاورزی و باغداری در کنار معدن، توجه همه‌جانبه به بحث گردشگری با چهار محور طبیعی، تاریخی، زیارت و سلامت، ارتقای کارگاه‌های بهره‌وری با در نظر گرفتن اشتغال بالا را نیز در سند توسعه ۴ ساله استان فارس مهم دانست.
استاندار فارس در ادامه با اشاره به اینکه موضوع انتقال آب خلیج فارس با بحث سدها متفاوت است، گفت: بحث تأمین آب سدها به عهده دولت است و بر اساس جلسه‌ای که با فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا داشتیم شبکه‌های پایین‌دست سد نرگسی، سد کوار، سد هایقر و سد پارسیان مورد توجه قرار گرفت؛ اما در زمینه انتقال آب عمده این پروژه‌ها بر عهده بخش خصوصی خواهد بود.
او توجه به مناطق ویژه را نیز مهم خواند و بر بحث راه و راه‌آهن تأکید کرد و خواستار ارائه برنامه چهارساله از سوی سازمان راه و شهرسازی جهت توسعه راه‌های استان شد.
دکتر ایمانیه ایجاد شهرک سینمایی، شهرک سلامت، تعیین تکلیف بیمارستان‌ها و ایجاد گذرگاه سعدی و حافظ را نیز در سند توسعه ۴ ساله استان فارس قابل توجه عنوان کرد و خواستار ارائه پیشنهاد اصلاح مقررات در آخر برنامه هر سازمان شد تا زمان تدوین برنامه هفتم توسعه، استان آمادگی لازم را داشته باشد و جای گلایه باقی نماند.
سامان‌دهی اطراف حرم شاهچراغ (ع) نیز از دیگر موارد مطرح شده توسط استاندار فارس بود.
وی در نظر گرفتن شرکت‌های دانش‌بنیان، توجه به انرژی پاک، فعال کردن شهرک‌های صنعتی، اصلاح الگوی کشت را نیز مهم دانست و گفت: اشتغال بالا، دانش‌بنیان بودن، آمایش‌محور بودن، کم مصرف کردن آب و مصرف بهینه انرژی نیز باید در تنظیم سند توسعه چهارساله استان مورد توجه قرار گیرد تا این اتفاق مبارک با تلاش ما به درستی اجرا شود و توسعه هرچه بیشتر استان را رقم بزند.
استاندار فارس تأکید کرد: این سند باید بلندپروازانه اما واقعی و قابل اجرا باشد تا با تلاش سازمان‌ها ما را در راستای توسعه استان رو به جلو حرکت دهد.

تحلیل خبر

ایجاد اشتغال حداقل بر دو پایه اساسی استوار است: یکی سرمایه و دیگری سرمایه‌گذار.
سرمایه باعث امکان فراهم شدن ابزار، وسایل، تجهیزات، ساختمان و زیرساخت‌های ایجاد و تولد شغل می‌شود. تا سرمایه نباشد هیچ کارگاه، کارخانه، موسسه، شرکت و شغلی بوجود نمی‌آید.
از طرف دیگر سرمایه در دست سرمایه‌گذار است و تا سرمایه‌گذار آستین بالا نزند و زحمات و دردسر راه‌اندازی شغلی را تقبل نکند، زمینه ایجاد شغل و اشتغال فراهم نمی‌شود.
اما ببینیم یک سرمایه‌گذار از ابتدای ایجاد یک شغل تا استمرار آن با چه مشکلات و موانعی روبه رو می‌شود:
1-اولین خدمتی که یک کارآفرین و سرمایه‌گذار می‌کند به کارگرانی است که به اشغال وا می‌دارد و همه خطرات و ریسک‌ها را می‌پذیرد تا عده‌ای را مشغول کار کند ولی متأسفانه پس از سال‌ها خدمت به این قشر، مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد و اداره و ارگانی نیز از وی حمایت نمی‌کند و لذا بسیاری از آنان، با دلسردی، کسب و کارشان را رها می‌کنند و سرمایه خود را در مسیری می‌اندازند که نیاز به نیروی کار و دردسرهای آن نداشته باشد.
2-یک کارآفرین با چند اداره
سر و کار دارد از جمله شهرداری، شرکت برق، آب، گاز، تأمین اجتماعی، امور مالیاتی، بانک‌ها، اداره کار و ... که هر کدام از اینها در مراحلی از ابتدا تا انتهای ایجاد اشتغال، به نحوی رفتار می‌کنند که قسمت اعظم فکر و انرژی کارآفرین را به خود مشغول می‌دارند. اگر پای صحبت آنها بنشینید و سفره دل خود را بگشایند به مشقات و مرارت‌هایی که هر کدام کشیده‌اند، واقف خواهید شد.
3-ترس از ورشکستگی در بازار و اقتصاد بی‌ثبات و ناامن امروز. اگر در جامعه‌ای، اقتصاد با ثبات و مطمئن حاکم باشد هر کس بخواهد کسب و کاری را راه‌اندازی کند با اطمینان خاطر و برنامه‌ریزی کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت می‌تواند آغاز کند و مرحله به مرحله به اهداف از قبل پیش‌بینی شده‌اش برسد ولی شرایط فعلی اقتصادی به نحوی است که کارآفرینان با دلهره و نگرانی امروز را به فردا می‌رسانند.
4- کمبود مواد اولیه و وسایل و ابزار کار که بعضاً از خارج وارد می‌شود یکی دیگر از دغدغه‌های کارآفرینان است که بعضی مواقع منجر به تعطیلی یا توقف کوتاه مدت یا دراز مدت مشاغل می‌شود.
5-...
اگر می‌خواهیم اشتغال در کشور توسعه یابد باید به طور جدی برای موارد فوق راه چاره‌ای بیندیشیم و یک به یک موانع سر راه اشتغال را برداریم تا کارآفرینان و سرمایه‌گذاران با عشق و امید مضاعف و تمام انرژی و توان در خدمت جامعه باشند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها