جمعه 21 اردیبهشت 1403 5/10/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 3 آذر 1400 ، 34 : 18

کد خبر : 24183

از 0 نفر 0

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس: اگر مردم دل به جمهوری اسلامی ندهند، هرچه موشک داشته باشیم فایده‌ای ندارد

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس: اگر مردم دل به جمهوری اسلامی ندهند، هرچه موشک داشته باشیم  فایده‌ای ندارد

رئیس مجلس گفت که در دوران دفاع مقدس رزمندگان عناصر اصلی بودند، اما امروز و در جنگ اقتصادی، شهروندان و به صورت کلی مردم در تصمیمات مهم نیستند و درحالی که مردم تکیه‌گاه اصلی کشور هستند ما آن‌ها را با دسته‌بندی‌های مختلف جدا کرده‌ایم.+ تحلیل خبر

رئیس مجلس گفت که در دوران دفاع مقدس رزمندگان عناصر اصلی بودند، اما امروز و در جنگ اقتصادی، شهروندان و به صورت کلی مردم در تصمیمات مهم نیستند و درحالی که مردم تکیه‌گاه اصلی کشور هستند ما آن‌ها را با دسته‌بندی‌های مختلف جدا کرده‌ایم.
به گزارش رویداد۲۴ ، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در نشست صمیمی با جمعی از نویسندگان در مجلس حضور یافت.
قالیباف در این دیدار صمیمانه که بیش از ۴ ساعت و تا پاسی از شب به طول انجامید، گفت: در حوزه هنر، کتاب، کتابخوانی، موسیقی، سینما و ... مصرف کننده بوده و تولیدکننده آن نیستیم، اما به عنوان یک خدمتگزار از جنبه مدیریتی به موضوع فرهنگ نگاه می‌کنم.
وی افزود: در بخش دفاع مقدس نیز حتی به لحاظ مادی پیروز شده و نشان دادیم به همه خواسته‌هایی که خیلی‌ها در سال‌های پس از قطعنامه ادعا کردند که به آن نرسیده‌ایم هم رسیده‌ایم.
رئیس مجلس در این بخش با بیان این پرسش که آیا در جنگ قدرت نظامی ما را نجات داد و آیا با موشک‌های که شهید طهرانی مقدم ساخت جنگیده‌ایم تأکید کرد: با گوشت و پوست‌واستخوان خود می‌گویم جز با اتکا به فرهنگ و باورهای خود، مقابل دشمن نجنگیدیم.
قالیباف در ادامه با اشاره به اظهارات یک تحلیلگر شبکه بی بی سی، یادآور شد: او می‌گفت «وقتی به یک طرف جبهه نگاه می‌کردیم تجهیزات و نیروی نظامی وجود داشت، اما طرف دیگر، حتی حداقل امکانات و نیروهای انسانی را نیز نداشتند با این حال جبهه ایران پیروز بود ما فقط دیدیم وقتی کشته‌های ایران به شهرهای خود بازمی‌گردند مجدداً افراد دیگر از همان شهرها به جبهه می‌آیند و از مرگ نمی‌ترسند در حالی که طرف مقابل از مرگ می‌ترسید.»
قالیباف در ادامه با بیان اینکه قدرت ما باورهای مردم است که اگر دل به جمهوری اسلامی ندهند، هرچه موشک داشته باشیم فایده‌ای ندارد، این پرسش را بیان کرد که «چرا به این شرایط رسیده‌ایم؟» و در پاسخ اظهار کرد: تصور می‌کنم به این دلیل است که همه کارهایی که مبتنی بر سنت‌های الهی بود کنار گذاشتیم. تا دوران دفاع مقدس مسیر را به درستی آمدیم، اما بعد از آن در حوزه نظامی نیز هنوز می‌گوییم سه برابر دشمن باید آفند داشته باشیم، اما مگر زمان حصر آبادان که بنی‌صدر را که نه خودش را و نه مردم را باور داشت، حذف کردیم چه تحولی در حوزه نظامی رخ که حصر آبادان شکست، طریق‌القدس را انجام دادیم و بعد از آزادسازی خرمشهر شد؟
وی اضافه کرد: زمانی که به نیروی انتظامی رفتم در جلسات اول با فرماندهان در ماه نخست کاری از من پرسیدند برنامه شما برای نیروی انتظامی چیست؟ در آن جلسه گفتم که همه ما مدرسه‌ رفته‌ایم و می‌دانیم که از دانش‌آموز می‌پرسیدند پدرت چه کاره است؛ من کاری می‌کنم که وقتی فرزند شما در مقطع ابتدایی در کلاس حاضر شد و معلم درباره شغل پدرش از او پرسید، پسر و دختر شما اضطراب نگیرد، لحظه شماری کند تا نوبتش شود و با افتخار بگوید پدر من پلیس است.
قالیباف اضافه کرد: دو ماه بعد از آن جلسه، در دانشگاه با جامعه شناسان صحبت کردم که پرسیدند در نیروی انتظامی قصد داری چه کنی که من گفتم قصد دارم رویکرد امنیت تهدیدمحور را به رویکرد «امنیت جامعه محور» تغییر دهم و از آن‌ها کمک خواستم؛ آیا این جز فرهنگ است؟
قالیباف در ادامه با تأکید بر اینکه باید این فرهنگ را داشته باشیم که برای مردم احترام قائل شده و آن‌ها را عزیز بشماریم، عنوان کرد: مشکل ما پول و امکانات نیست؛ ضعف مدیریت یک مشکل مهم است. وقتی یک باشگاه ۴۰۰ میلیارد تومان مصرف می‌کند پس مشکل پول نداریم، چاره این نیست که وزیری بیاوریم که پول را از جایی جابجا کند، پول که ملک شخصی وزیر یا رئیس قوه نیست پس معلوم است ما فرهنگ اجرای قانون نداریم.
رئیس قوه مقننه در ادامه تصریح کرد: در زمانی که فرمانده ناجا بودم که گفتم آلودگی و ترافیک تهران قابل حل است که به من گفتند همه طرح‌هایت را کنار بگذار، در یکی از بخش‌ها به بستن کمربند ایمنی تأکید کرده‌ای اگر توانستی این موضوع را در فرصت ۶ ماهه اجرا کنی ما بقیه را می‌پذیریم و کمک می‌کنیم تا حل شود. من گفتم ۶ ماه وقت نمی‌خواهم شما ۲ ماه وقت بدهید و دستگاه نظارتی بگذارید تا ببیند اگر بالای ۷۰ درصد مردم کمربند بستند قبول کنید که سایر کارها را نیز انجام دهیم.
وی ادامه داد: در آن برهه بیش از ۸۰ درصد مردم ایران ظرف مدت ۴۵ روز با کار فرهنگی نظیر تولید فیلم، شعر، پلیس کودک، لباس و ... این اقدام را جدی گرفتند.
رئیس مجلس در این زمینه به خاطره‌ای جالب اشاره کرد: همان روزها بود که در محدود میدان ولیعصر (عج) بودم یک وانت نیسان دیدم که سپر و چراغ و ... نداشت و شن حمل می‌کرد و برای اینکه شن‌ها نریزد، چند کیسه سیمان پشت آن بسته بود. آن خودرو حتی در نداشت! و شیشه‌های جلوی آن نیز شکسته بود و تنها ۴ چرخ بود که راه می‌رفت و درحالی که حتی کمربند ایمنی هم نداشت، اما دو سر یک پارچه را به گونه‌ای بسته بود که جای کمربند ایمنی عمل می‌کرد.
قالیباف اضافه کرد: آن پیرمرد به قانون احترام گذاشت و این یک فرهنگ است، اما اینکه ماشین او کمربند ایمنی ندارد و آن مشکلات را داشت ضعف من مدیر است که باید ماشین او را عوض کنم، اما نمی‌کنم و به این مسائل اهمیت نمی‌دهیم.
وی با بیان اینکه در حوزه کارکردی، رفتاری و مدیریتی مشکل داریم که می‌توان آن را حل کرد، بیان داشت: شما به عنوان فرماندهان جنگ فرهنگی و رسانه‌ای به ما راهکار و پیشنهاد ارائه کنید و ما در جلسه سران قوا که در کنار اقتصاد، موضوع فرهنگ را نیز مهم می‌دانیم، آن را مطرح می‌کنیم و می‌دانیم جنگ رسانه‌ای سخت‌تر از جنگ اقتصادی است. جنگ اصلی فرهنگ ما را مورد هدف قرار داده و شما فرماندهان آن هستید.وی در همین زمینه تأکید کرد: راه‌حل مشکلات اقتصاد ما نیز فرهنگ است.وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب نیز اولویت مجلس را اقتصاد و فرهنگ عنوان کردند. ما نیز به مردمی سازی معتقدیم و شما که اصحاب فرهنگ هستید باید بگویید چه کنیم.

تحلیل خبر

به تازگی برخی مدیران ارشد کشور همچون جناب قالیباف، به این نتیجه رسیده‌اند که مشکل اصلی کشور ما «ضعف مدیریت» است و تا مدیران شایسته و توانمند علمی نداشته باشیم با همه ذخایر زیرزمینی و رو زمینی سرشاری که در کشور داریم روز به روز فقیرتر و عقب مانده‌تریم. یعنی تازه به «رمز اصلی مشکلات» پی برده‌اند اما حالا هم هر کس این ضعف مدیریت را در دیگری جستجو می‌کند و خود را برتر و بالاتر دانسته و معتقد است که او و هفکرانش، مصداق واقعی همان «مدیریت برتر و گره‌گشا» هستند. البته این هم خطای دیگری است که با خطای اول که همان «ضعف مدیریت» است همسان و مساوی است. همه کسانی که مدیریت کشور را در چهار دهه گذشته به دست داشته‌اند تعداد کمی هستند که در سالیان مختلف فقط جایشان عوض شده ولی به هر حال در جایگاه مدیریتی قرار داشته‌اند و مجموعه آنها در هر پست و سازمانی، عملکرد امروز را متولد کرده‌اند.
مدیران مختلف در چهل سال گذشته بگویند که طبق کدام نظریه‌های مدیریت، مکاتب مدیریتی و سبک‌های علمی که در رشته‌های مدیریت و گرایش‌های آن، پذیرفته شده است، مدیریت کرده‌اند؟
در دنیای امروز، مدیریت، یک چیز من درآوردی و سلیقه‌ای نیست که هر کس، هرطور دلش خواست آن را پیشه خود سازد. مدیریت مبتنی بر علم، مبانی و اصول دارد و برپایه تئوری و عمل و بر بنیان مکاتب شناخته شده، باید عملیاتی شود. هر کس از هر جایی رسید نمی‌تواند فرمان مدیریت یک سازمان کوچک و بزرگ را در دست گیرد و جامعه را به هر سمتی خواست
ببرد.
البته هر مدیر بعد از اینکه نوع مدیریت علمی خود را برگزید و آن را در سازمان تحت امرش اعمال کرد باید به مرحله «مشروعیت» و «مقبولیت» برسد و محور اصلی این مشروعیت و مقبولیت «مردم» هستند. اگر در نظرخواهی‌ها و نظرسنجی‌ها که باید حداقل هر شش ماه یکبار آن هم به شیوه کاملاً علمی انجام گیرد، مردم از عملکرد مدیری ناراضی بودند باید بدون فوت وقت، پست خود را ترک کند تا مدیریت سازمان با بحران عدم مشروعیت و مقبولیت مواجه نشود. بله، آقای قالیباف با بیان این سخن که: «اگر مردم دل به جمهوری اسلامی ندهند؛ هر چه موشک داشته باشیم فایده‌ای ندارد» اشاره به همین مشروعیت و مقبولیت مردمی کرده است که قاعدتاً باید هر شش ماه یکبار با نظرخواهی‌ها و نظرسنجی‌های علمی در مورد عملکرد همه مدیران رده‌های مختلف انجام گیرد و نتایج آن به صورت شفاف به اطلاع عموم مردم برسد و اثرگذار در ادامه روند مدیریتی مدیران باشد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها