پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 5/9/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 25 آبان 1399 ، 34 : 19

کد خبر : 21857

از 0 نفر 0

انجمن واردکنندگان خودرو: با صدور اجازه واردات خودرو، قیمت‌های خودرو نصف خواهد شد

انجمن واردکنندگان خودرو: با صدور اجازه واردات خودرو، قیمت‌های خودرو نصف  خواهد شد

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اظهار کرد: نمایندگان مجلس با واردات خودرو موافق هستند و نگاه آنها این است که واردات بخشی از تقاضای خودروی کشور را تعیین می‌کند اما الآن نیازی به نظر مجلس هم نیست، وزارت خانه راه واردات خودرو را بسته و خودش هم می‌تواند باز کند، آقای وزیر باید در این مورد تصمیم بگیرند.+ تحلیل 

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اظهار کرد: نمایندگان مجلس با واردات خودرو موافق هستند و نگاه آنها این است که واردات بخشی از تقاضای خودروی کشور را تعیین می‌کند اما الآن نیازی به نظر مجلس هم نیست، وزارت خانه راه واردات خودرو را بسته و خودش هم می‌تواند باز کند، آقای وزیر باید در این مورد تصمیم بگیرند.
مهدی دادفر، در گفت‌وگو با ایلنا در مورد برخی اظهارات مبنی بر احتمال واردات خودرو اظهار داشت: امیدواریم که واردات خودرو انجام شود و باید این اتفاق بیافتد اما درباره اینکه چه سناریویی ممکن است رقم بخورد هنوز هیچ مذاکره‌ای نکرده‌ایم، البته ما پیشنهادات نه‌گانه خود را ارائه داده‌ایم.
وی افزود: مکرراً می‌گفتند ارز نداریم و تحریم هستیم، اما شرکت‌ها نامه دادند که امکان دور زدن تحریم‌ها را داریم. در مورد ارز هم گفتند که از ارز ایرانیان خارج از کشور یا سرمایه‌های خارجی ارز را تأمین می‌کنیم. یک ایرادی در مورد منشأ ارز گرفته شد که گفتیم منشأ این ارزها را هم سفارت ایران در مبدأ تأیید کند. امیدواریم هرچه زودتر این مشکل حل شود، سامانه ثبت سفارش خودرو را باز کنند و مردم شیرینی این موضوع را بچشند چون یقیناً با وقوع چنین اتفاقی قیمت‌های خودرو نصف خواهد شد.
دادفر تصریح کرد: البته الآن واردات هم باز شود قیمت خودروی خارجی خیلی بالا است اما به قیمت امروز هم نخواهد ماند، اگر خودرویی سه میلیارد تومان است، اگر واردات باز شود ۱.۵ میلیارد تومان می‌شود که بازهم به علت موارد تعرفه‌ای، عوارض، نه درصد ارزش افزوده و غیره بالا است؛ اما با همین فرآیند قیمت‌ها نصف خواهد شد، بهره آن را هم مردم می‌برند و امیدواریم که هرچه سریع‌تر آقای وزیر در این مورد تصمیم بگیرند.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در مورد جزییات پیشنهادات نه‌گانه گفت: موارد پیشنهادات نه‌گانه ما واردات خودرو با ارز ایرانیان خارج از کشور و سرمایه‌های خارجی، واردات خودرو با اعتبار شرکت‌ها از جمله شرکت‌های مادر، واردات خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو، واردات خودرو صرفاً با هدف شماره‌گذاری پلاک عمومی، واردات خودرو با استفاده از ارز بلوکه شده نزد کشورهای مختلف و واردات خودرو در ازای کالاهای غیرنفتی و پتروشیمی توسط واردکنندگان خودرو بود. این پیشنهادات به وزارت صمت داده شده ولی هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس با واردات خودرو موافق هستند و نگاه آنها این است که واردات بخشی از تقاضای خودروی کشور را تعیین می‌کند اما الآن نیازی به نظر مجلس هم نیست، وزارت خانه راه واردات خودرو را بسته و خودش هم می‌تواند باز کند، آقای وزیر باید در این مورد تصمیم بگیرند.
دادفر افزود: امیدواریم که این تصمیم زودتر گرفته شود چون منافع آن را اول مردم با کاهش هزینه خودرو می‌برند و بعد از آن شرکت‌های واردات خودرو که کسب‌وکارشان حفظ می‌شود. ۱۵ هزار نفر در ۶۸۰ بنگاه اقتصادی واردات خودرو مشغول به کار بودند که الآن به ۲ هزار نفر رسیده‌اند. در صورت واردات خودرو ۱۳ هزار نفری که کار خود را از دست دادند به کار خود برمی‌گردند.

تحلیل خبر 

نصف شدن قیمت ها، جای تعجب ندارد

اینکه با جوسازی و حضور احساساتی مردم در بازار خودرو، سکه، طلا، ارز، مسکن و ... اقتصاد کشور بالا و پایین رود و کنترل آن از دست مسئولان خارج شود، موضوعی است که در هیچ گوشه جهان دیده
نمی‌شود. تشویق مردم توسط دولت جهت حضور در بورس به هر نیت و هدفی که انجام شد، خطای دیگری بود که مشکلات مردم را دوچندان کرد. همه اقتصاددانان، جامعه شناسان، روانشناسان اجتماعی و متخصصین علم مدیریت می دانند که حضور التهاب آور مردم در بازار و خرید کالاهای مختلف، با هیچ فرمول اقتصادی سازگار نیست. عرضه و تقاضا با کاهش و افزایش
قیمت‌ها نسبت خاصی دارد اما در کشور ما بی حساب و کتاب بوده و مسیر معکوس و نامشخصی را می پیماید. بیشتر می توان گفت عرضه و تقاضا به جای اینکه از مدل‌های علم اقتصاد پیروی کند تابع پارامترهای اجتماعی، فرهنگی، تبلیغاتی و روانی است. به همین جهت است که اگر فردا با هر رخدادی، قیمت‌ها نصف یا دوبرابر و کمتر و بیشتر شود برای مردم ما عادی تلقی شده ولی مردم جهان را به بهت و حیرت می‌اندازد. از طرف دیگر اقتصاد ما به شدت سیاست زده است و با هر خبر سیاسی داخلی یا خارجی در هم می‌ریزد.
تا زمانی که ما ثبات کامل در امور سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و مدیریتی پیدا نکنیم هیچ اقتصاددانی نخواهد توانست در این دریای طوفانی، آرامش ایجاد کند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها