شنبه 8 اردیبهشت 1403 4/27/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 7 اردیبهشت 1397 ، 03 : 13

کد خبر : 16755

از 0 نفر 0

شهردار شیراز: یک خط معماری و مکتب خاص شیراز را نداریم

شهردار شیراز: یک خط معماری و مکتب خاص شیراز را نداریم

شهردار شیراز در جمع فارغ‌التحصیلان و اساتید رشته معماری، شهرسازی و اعضای نظام‌مهندسی...

شهردار شیراز در جمع فارغ‌التحصیلان و اساتید رشته معماری، شهرسازی و اعضای نظام‌مهندسی ضمن تبریک روز معمار گفت: در شیراز معماران برجسته‌ای داریم اما این پرسش مطرح می‌شود که چرا یک خط معماری یا مکتب خاص در شیراز به وجود نیامده و برای معرفی معماری شیراز مجبوریم به گذشته رجوع کنیم. به گزارش روزنامه طلوع به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری شیراز، اسکندرپور یادآور شد: شیراز در بعد فرهنگی، مذهبی و گردشگری فرصت‌های بی‌نظیری دارد که در هیچ شهر دیگری یافت نمی‌شود و نوع دسترسی به محیط‌های طبیعی، باغات و فضای باز شهری شیراز فرصت مغتنمی است که باید برای معرفی آنها تدابیری اتخاذ شود. وی افزود: مدیران سابق کارهای عمرانی بزرگ و شایسته‌ای برای شیراز انجام داده‌اند که قابل‌تقدیر است، ما نیز باید طرح‌های نو و متناسب با نیاز و مقتضیات روز برای شهر تعریف کرده و به سرانجام برسانیم اما در تعریف و اجرای طرح‌ها نباید نگاهمان صرفاً به‌سوی نخبگان باشد بلکه باید به نیازهایی که از عمق جامعه برمی‌خیزد توجه کنیم به‌عنوان‌مثال طرح تفصیلی با نگاه عمومی شهروندان هم‌خوانی ندارد چراکه طرح تفصیلی برای توسعه شهر از سمت جنوب و شرق برنامه‌ریزی ‌شده درحالی‌که توجه و نگاه مردم به سمت غرب شیراز است و این در بلندمدت باعث بروز مشکلات جدی
می‌شود. شهردار شیراز با تأکید بر ضرورت همکاری مجموعه شهرداری با نخبگان شهر، از حمایت مالی دانشجویان ارشد و دکتری معماری خبر داد و گفت: رساله‌هایی که موضوعشان به توسعه شهر کمک کند موردحمایت مادی و معنوی این مجموعه قرار می‌گیرد.
شهردار شیراز با تأکید بر ضرورت همکاری مجموعه شهرداری با نخبگان شهر، از حمایت مالی دانشجویان ارشد و دکتری معماری خبر داد و گفت: رساله‌هایی که موضوعشان به توسعه شهر کمک کند موردحمایت مادی و معنوی این مجموعه قرار می‌گیرد. وی بابیان این مطلب که تمام تصمیمات و لوایح شورای اسلامی شهر در کمیته تطبیق فرمانداری بررسی می‌شود این موضوع را مغایر با قانون دانست و گفت: در قانون صریحاً تأکید شده که لوایح شورا باید فقط ازنظر شکلی تطبیق داده شود و نباید در مورد محتوای آنها تصمیم‌گیری شود. مهندس اسکندرپور بابیان این مطلب که در مدیریت شهر، مدیریت شهر، مردم ، مسئولین و همه متولیان باید سهم مسئولیت خود را به عهده گرفته و در برابر آن پاسخگو باشند گفت: باید تلاش کنیم آشفتگی بصری شیراز که بخشی از آن ناشی از اقدامات شهرداری، عملکرد مهندسین ناظر، معماران و نظام‌مهندسی است حل شود تا فضای کلی شهر بهبود یابد و آشفتگی‌های بصری کاهش پیدا کند. وی بابیان این‌که حتی در طرح‌ها و پروژه‌های جدید نیز مشکلات و معایب زیادی دیده می‌شود گفت: وقتی وارد یک مجموعه آپارتمانی می‌شویم می‌توان به‌راحتی از هر بعدی متوجه ایرادات شد و نواقص را دید، درصورتی‌که اگر کمی سختگیری توسط مهندس ناظر اعمال شود این مشکلات کمتر می‌شود. شهردار شیراز رمز موفقیت یک جامعه را گفت‌وگو در همه سطوح دانست و توضیح داد: من فرد انتقادپذیری هستم و انتقاد را یکی از زمینه‌های اعتلای سازمانی می‌دانم و امیدوارم برگزاری این جلسه مقدمه‌ای برای تبادلات بیشتر فکری بین معماران، مهندسان و مدیران شهری باشد و با استمرار این جلسات، فرصتی فراهم شود که بدون تعارف از یکدیگر انتقاد کرده و مسائل را برطرف کنیم. اسکندرپور همچنین درخصوص نحوه مدیریت شهر گفت: مادامی‌که بودجه شهرداری مبتنی بر فروش ضابطه و تغییر کاربری است با تغییر شهرداران، هیچ تغییر بنیادینی در شهرداری‌ها ایجاد نمی‌شود،؛ برای حل این مشکل باید دولت را قانع کنیم که در لایحه بودجه تکالیفی را معین کند که برای شهرداری‌ها
درآمدزا باشد. اسکندرپور با اشاره به مشکلات مناطق حاشیه‌نشین شهر شیراز گفت: 15 محله آلوده در حاشیه شیراز داریم که مشکلات بسیار جدی اقتصادی دارند و معضل آنها با برنامه‌ریزی فرهنگی حل نمی‌شود و باید با همکاری تمام نهادها برای آن مناطق تدابیر کارسازی ارائه و اجرایی شود.
مدیریت کلان کشور باعث ایجاد مشکلاتی در جامعه شده است
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر نیز تصریح کرد:  مدیریت کلان کشور باعث ایجاد مشکلاتی در جامعه شده که این مشکلات به‌نوعی آستانه تحمل افراد را کاهش داده است. امامی ضمن انتقاد از سازمان نظام‌مهندسی گفت: معماری تلفیقی از عشق و هنر است اما متأسفانه امروز هاله‌ای از مادیات روی این خلاقیت و هنر کشیده شده است. رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: من باسیاست شورای عالی شهرسازی مخالف هستم و معتقدم کسانی که از ما دور هستند و نیازهای عاطفی، معنوی و مادی شهروندان ما را نمی‌بینند نمی‌توانند برای شهر ما تصمیم بگیرند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « ویژه (مصاحبه /گزارش) »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها