چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403 5/8/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 25 خرداد 1395 ، 59 : 14

کد خبر : 8620

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

ما هم مطالبه ملی داریم

اگر افغانستان جهت قطع کردن آب رود هیروند به داخل خاک عزیز ما، آن را مطالبه...

اگر افغانستان جهت قطع کردن آب رود هیروند به داخل خاک عزیز ما، آن را مطالبه ملی و مردمی افغان ها می داند و معتقد است که این آب باید به نفع مردم افغانستان مصرف شود در غیر این صورت می خواهد "آب" را با "سوخت" عوض کند؛ ما مردم ایران نیز که بیش از 35 سال است که میزبان حدود 5 میلیون افغانی هستیم و نه تنها از آب خود، بلکه از خاک، مسکن، شغل، خوراک، پوشاک و همه امکانات کشور خویش به نفع برادران و خواهران افغانی چشم پوشی کرده و سخاوتمندانه مانند یک ایرانی از آنها پذیرایی کرده ایم، حال مطالبه ای عادلانه و خداپسندانه داریم. آیا صحیح است که با احداث سدّ سلما بر روی رود هیرمند، هیچ آبی به دشت های استانهای همجوار با افغانستان و نقاط پائین دستی، نرسد و همه کشاورزی آنها نابود شود و تعداد زیادی از مردم بیکار شوند؟ آیا در همین نقاط هم مرز با افغانستان تعداد زیادی از افاغنه در ایران مشغول کشاورزی و کارگری نیستند؟
امروز حدود 4 میلیون افغانی طبق آمار رسمی و بیش از 5 میلیون بر اساس آمار غیررسمی، در ایران زندگی می کنند و با شاغل بودن هرکدام از اینها یک نفر ایرانی بیکار شده و یک خانوار از مایحتاج اولیه محروم می شوند، حال چطور مسئولان افغانستان نمک نشناسی کرده و دنبال "سوخت" ما نیز
می گردند و چشم طمع به نفت ما دارند؟ کشور ما که سخاوتمندانه به چند کشور مسلمان دیگر به صورت های مختلف کمک
می کند و حتی همین افغانستان از زمان تجاوز شوروی به خاکش تاکنون در داخل و خارج ایران تحت حمایت همه جانبه ما بوده است، چطور همه این دست و دل بازی ما را فراموش کرده و دنبال زیاده طلبی هستند؟ اگر 45 درصد حقابه رود هیرمند طبق سنت دیرینه و توافق گذشته متعلق به ایران بوده است چگونه می خواهند مردم ایران را از این آب و حق قانونی و عرفی اش محروم کنند؟ امید است مسئولان این کشور، دوستانه مساله را حل کرده و به اختلافات منطقه دامن نزنند و حقوق مردم ایران را پایمال نکنند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « به قلم مدیر مسئول »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها