پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403 4/25/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 13 آبان 1394 ، 36 : 13

کد خبر : 7858

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

تجرد قطعی و شوک اجتماعی

محمدمهدی جعفری¬زاده

وجود 1/3 میلیون نفر مجرد قطعی در کشور، برای عده ای تعجب آور و برای تعدادی سوال برانگیز بود و در مجموع محل بحث و تبادل نظر اجتماعی شد.

برخی سوال می کردند که آیا کلمه »مجرد قطعی « یک واژه ی علمی است؟

بله، در جمعیت شناسی و به تبع آن در جامعه شناسی به افرادی که تا سن 49 سالگی ازدواج نکرده باشند، مجرد قطعی می گویند. یعنی چنین افرادی اولا عموما شانس ازدواج ندارند، ثانیا اگر ازدواج کنند بعد از سن 49-50 سالگی در حالتی قرار می گیرند که آثار کمی و کیفی و قابل انتظار از ازدواج همانند سنین جوانی در آن ها بروز نمی کند.

در نیم قرن دوم عمر انسان، مخصوصا برای زنان، احتمال تولیدمثل بسیار کم می شود و لذا جمعیت به سمت رشد منفی سیر می کند. عدم شادابی زوجین، کاهش کارکرد اجتماعی خانواده، ویژگی های روحی و روانی تقلیل یافته از ازدواج، ضعف های جسمانی و فیزیولوژیک و... از آثار و عوارض ازدواج در این سنین است.

اینکه چه عواملی باعث می شود که افراد در یک کشور به سن تجرد قطعی برسند در کشورهای مختلف، متفاوت است. مهمترین عوامل شامل: وجود مشکلات و موانع ازدواج، اشتغال، مسکن، درآمد، نوع فرهنگ حاکم بر جامعه، آزادی و نپذیرفتن مسئولیت زندگی مشترک، آداب و رسوم و سنت های سخت گیرانه، شخصیت فردی، بالارفتن سطح تحصیلات و به موازات آن بالارفتن سطح توقعات دختران و ... هرکدام می تواند ازدواج را سال به سال به تاخیر بیندازد تا فرد به سن تجرد قطعی برسد.

بدون تردید افزایش مجردان قطعی یک آسیب جدی خصوصا برای جوامع مذهبی و ایدئولوژیک است. در جوامع غربی، مفهوم ازدواج رسمی با ازدواج عادی کاملا متفاوت است و کمتر کسانی حاضر به ازدواج رسمی هستند لذا خانواده ها به صورت هسته های غیررسمی تشکیل می شوند و هرزمانی که اراده کنند بدون تشریفات قانونی می­توانند از هم جدا شوند. ازدواج رسمی در آنجا همچون ازدواج دائمی در کشور ماست که طرفین به لحاظ قانونی، مسئولیت­ها و تعهداتی را می پذیرند.

امروز در سراسر جهان، ازدواج های رسمی(دائمی) رو به ضعف و گسست است و آثار آن نیز بحران در خانواده و اجتماع است.

در کشور ما باید هرچه زودتر برای نرسیدن افراد به سن تجرد قطعی که سرآغاز و هشدار آن از 35 سالگی شروع می شود و نهایتاً با رسیدن به 49 سالگی رخ می دهد، برنامه جدی تهیه و اجرا کنند. با شعار هم نمی توان این مشکل اساسی را حل کرد. همچنان که شعار تنها، در تمام عرصه ها، با شکست مواجه شده است و در کشور ما از این شعارها، خروجی مناسبی نداشته ایم.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « به قلم مدیر مسئول »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها