پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403 4/25/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 11 شهریور 1394 ، 18 : 11

کد خبر : 7778

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

آنچه امروز در زندگی مردم اولویت دارد؟

محمدمهدی جعفری زاده: اولویت­های زندگی مردم، همیشه ثابت و یکسان نیست، بلکه هر زمانی با توجه به »نیازهای «آنها تغییر می­کند.

اولویت­های زندگی مردم، همیشه ثابت و یکسان نیست، بلکه هر زمانی با توجه به »نیازهای «آنها تغییر می­کند. همان طور که یک خانواده با توجه به نیازها و شرایط درونی­اش، اولویت­هایش مدام در حال تغییر است، جامعه هم به همین گونه است.

مثلا اگر در خانواده­ای بیماری ورود کرد، اولویت اول آن خانواده، دارو و درمان می­شود. اگر تحصیلات عالیه، ازدواج فرزندان، خرید خانه، قرض و بدهکاری و... هر کدام شرایط فوری­تر و حادتری داشته باشد، اولویت خانواده براساس آن تعیین می­شود، بر همین اساس جامعه نیز بر مبنای »نیازهایش «و فوریت­های آنها، اولویت بندی­اش متفاوت می­شود.

کار حکومت، نخبگان، اصحاب قلم و رسانه، سیاسیون و احزاب و... این است که به خوبی و به موقع نیازهای مردم را تشخیص دهند و اولویت فعالیت خود را براساس آنها بنا نهند.

حکومت باید دایما نیازهای جامعه را اولویت بندی کند و به ترتیب اولویت وارد عمل شود تا مشکلات مردم را به خوبی حل و فصل کند. اگر اولویت اول مردم »الف «باشد ولی حکومت به »د «اهمیت دهد و از آن سخن بگوید، اولین شکاف بین حکومت و مردم ایجاد می­شود. کسی که دچار درد و مریضی و فقر و بدهکاری است با »سخنرانی «نمی­شود اولویتش را تغییر داد و شاید حتی سخنرانی در وی تنفر ایجادکند.

امروز جامعه­ ی ما به شدت دچار »اختلاف طبقاتی «است به گونه­ ای که لایه اول با لایه آخر طبقات اجتماعی، فرسنگ­ها با هم فاصله دارند. این لایه­ های طبقاتی دارای اولویت­های متفاوتند چون نیازهای متفاوت دارند. یکی در طبقه زیرین، اولویتش فقط خوراک و پوشاک است و درآمد او به حدی نیست که بتواند به بالاتر از آن فکر کند. دیگری اولویتش خانه و ماشین است. سومی اولویتش ازدواج و شغل فرزندان است، چهارمی به مسافرت­های خارجی و میهمانی و پارتی چند ده میلیونی می­اندیشد و... حال حکومت باید ببیند اولویت کدام طبقه را می­خواهد ملاک فعالیت خود قرار دهد؟!

نخبگان، اصحاب قلم و اندیشه و سیاسیون هم باید ببینند مخاطب آنها چه کسانی؟ با چه نیازهایی؟ و با چه اولویتی هستند؟ البته هیچ طبقه و بخشی از جامعه نباید نادیده گرفته شود ولی »درصد «فعالیت برای هر طبقه و کیفیت و کمیت ارایه خدمات به آنان باید به نحوی باشد که هیچکدام قربانی نشود.

به نظر می­رسد که در این راستا هیچکدام (حکومت، نخبگان و...)برنامه مدون و مشخصی ندارند و لذا در پایان، هیچ برنامه یک ساله و پنج ساله­ای را نمی­توان ارزیابی کرد که کدام اولویت­ها و چقدر از آنها مورد توجه قرار گرفته و تحقق یافته است!

به نظر شما چگونه می­توان این مهم را به اشخاص حقیقی و حقوقی ذیربط پیشنهاد و از آنها مطالبه کرد؟


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « به قلم مدیر مسئول »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها