چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403 4/24/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 30 اردیبهشت 1394 ، 55 : 17

کد خبر : 7672

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

چرا آمار طلاق روز به روز افزایش می یابد؟!

محمدمهدی جعفری زاده: در جامعه شناسی خانواده، قسمت قابل توجهی، به آسیب شناسی این نهاد اختصاص می­ یابد. برای کارشناسان امور خانواده آنچه اهمیت دارد...

در جامعه شناسی خانواده، قسمت قابل توجهی، به آسیب شناسی این نهاد اختصاص می­یابد. برای کارشناسان امور خانواده آنچه اهمیت دارد کشف علل و عواملی است که به تقویت و تضعیف این نهاد می­ انجامد.

پس از شناسایی این علل و عوامل، با آموزش و مشاوره به خانواده ­ها، عوامل تقویت کننده، ترویج و عوامل تضعیف کننده، حذف می­شود. اما جهت حذف این عوامل، باید چندین نهاد کارکردهای خود را مورد بازبینی و اصلاح قرار دهند تا تحقق این مهم امکان پذیر گردد.

گاهی علل طلاق، به صورت غالب، به زندگی شخصی و روابط درون خانوادگی زوجین مربوط می­شود که در این صورت، خود اعضای خانواده باید به بازنگری روابط خویش همت گمارند. مثلا بداخلاقی زن و شوهر، توقعات بیجا، عدم علاقه به یکدیگر و... اینها به ویژگی­ های شخصیتی زن و شوهر ارتباط دارد و تنها خودشان هستند که باید از درون، خود را اصلاح کنند و مداخلات، دلسوزی، مشاوره و راهنمایی­ های دیگران، صرفا جنبه­ ی انگیزشی و آموزشی دارد.

حال اگر زوجین پذیرفتند و عمل کردند، مشکل حل می­شود در غیر این صورت، گرایش به سمت طلاق بیشتر خواهد شد.

اما در بسیاری از موارد دیگر، اگر به عمق ماجرا نگریسته شود، این اختلافات و بسیاری از اختلافات دیگر که جنبه­ ی شغلی، اقتصادی، اعتیاد، بزهکاری و... دارد، نقش اجتماع در آن پررنگ­تر است.

به عنوان مثال: اخلاق بد افراد گرچه شاید مقداری جنبه­ ی ژنتیکی داشته باشد ولی بیشتر، آموزش خانواده و دیگران بر روی آن اثرگذار است.

توقعات زیاد و بی­جای زوجین، بیشتر، ماحصل آموزش خانواده، گروه دوستان، مدرسه و اجتماع است. عدم علاقه به یکدیگر؛ اگر به پسر و دختر آموزش داده شود که در صورتی که به یکدیگر علاقه ندارند، ازدواج نکنند، بعدا به صورت یک معضل خودنمایی نمی­کند.

چرا باید دو نفر که هیچ علاقه­ ای به یکدیگر ندارند، ازدواج کنند؟ دو شریک شغلی که با هم کار اقتصادی می­کنند معمولا در اثر زمینه­ ی دوستی و آشنایی کامل با یکدیگر، به شراکت روی می­آورند چه رسد به دو زوج!

مشکلات اقتصادی، اعتیاد، بزهکاری و... از مواردی است که همه­ی نهادها در آن مقصرند؛ اجتماع، نهاد اقتصادی، نهاد حکومت، نهاد آموزشی، نهاد خانواده و... همگی با کارکرد نامناسبشان زمینه بروز و ظهور پدیده­ی طلاق را فراهم می­ آورند.

اینکه چرا آمار طلاق در جامعه ما روز به روز افزایش می ­یابد، چون هیچ نهادی، کارکرد خود را به خوبی انجام نداده است و هر کدام به سهم خود مقصرند.

متأسفانه هیچ نشانه و سیگنالی که نشان دهد اراده­ ای جهت اصلاح و رفع عیوب و معضلات وجود دارد، دیده نمی­ شود و همه به حال خود رها شده است. به همین علت به نقل قول از محمداسماعیل مطلق مدیرکل سلامت وزارت بهداشت در خبرهاآمده بود که تعداد طلاق­ها از 16 به 18 مورد در هر »ساعت «افزایش یافته است و این یکی از چالش­های جدی کشور می­باشد.

آری، اگر نهاد حکومت، نهادهای اقتصادی، نهادهای آموزشی، نهاد خانواده و... هرکدام کارکرد مثبت و به جا، به موقع و منطقی داشتند، امروز از هر 3-4-5 ازدواج، یکی منجر به طلاق نمی­شد.

علل و ریشه اینجاست، اگر درمان نشود نسل جدید ضربات سختی خواهد خورد و با شتاب بیشتری، خانواده ­ها از هم خواهد پاشید.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « به قلم مدیر مسئول »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها