شنبه 29 اردیبهشت 1403 5/18/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 5 آذر 1390 ، 23 : 8

کد خبر : 692

از 0 نفر 0

منظور از حقوق و مزاياي كارمندان دولت چيست؟

منظور از  حقوق و مزاياي  كارمندان دولت چيست؟

زینب اسفندیاری استاد دانشگاه آزاد اسلامی کازرون

 

حقوق و مزاياي كارمندان دولت، مجموعه امتيازاتي است كه كارمند به واسطه استخدام در دستگاه دولتي از آن بهره‌مند مي‌باشد كه اين حقوق در قالب حقوق و مزاياي مادي و غير مادي مطرح مي‌گردند.

حقوق مادي، كليه امتيازات مادي كارمند است كه به شكل نقدي و جنسي دريافت مي‌كند و حقوق غيرمادي حقوقي است كه به شكل نقدي و جنسي پرداخت نمي‌گردد، بلكه در جهت حفظ و رعايت حرمت انساني و رفاه كارمند متناسب با جايگاه وي پيش‌بيني گرديده است.

حقوق غير مادي شامل چه مواردي مي‌شود؟

مرخصي‌ها

مطابق ماده 84 قانون مديريت خدمات كشوري، سه نوع مرخصي داريم كه عبارتند از:

1- مرخصي استحقاقي: اين نوع از مرخصي، مرخصي ساليانه و با حقوق هم ناميده مي‌شود. مقصود از مرخصي استحقاقي اين است كه هر كارمند، سالانه يك‌ماه با احتساب جمعه‌ها از مرخصي با حقوق بهره‌مند مي‌گردد. و اگر كارمندي از مرخصي استحقاقي خود استفاد نكرد، نمي‌تواند در سال بيش از 15 روز از مرخصی ساليانه خود را ذخيره نمايد و همچنين كارمند در يك‌سال نمي‌تواند بيش از 4 ماه از مجموع مرخصي استحقاقي سالانه و ذخيره شده خود استفاده نمايد.

زماني كه كارمند در مرخصي به سر مي­برد بايستي كه پست سازماني وي حفظ شود و مدت مرخصي جزء سابقه كار وي محسوب ‌گردد. استفاده از مرخصي استحقاقي از حقوق كارمند است و منوط به تقاضاي وي مي‌باشد كه اگر با تقاضاي مرخصي موافقت نگرديد، بايد كل دوره را براي وي ذخيره كرد.

2- مرخصي استعلاجي: اين مرخصي براي علاج و درمان است و كارمندان حداكثر  چهار ماه در سال مي‌توانند از اين مرخصي استفاده كنند، البته بيماري‌هاي صعب‌العلاج از اين محدوديت مستثني هستند.

براي كارمندان زن هم مرخصي بارداري و وضع حمل در نظر گرفته شده است كه براي هر فرزند شش ماه مي‌باشد.

3- مرخصي بدون حقوق: كارمند در طول خدمت حداكثر سه سال مي‌تواند از مرخصي بدون حقوق استفاده نمايد. اگر كارمند براي تحصيل در مقاطع عالي و رشته‌اي كه به شغل فرد ارتباط دارد از اين مرخصي استفاده كند تا دو سال ديگر هم قابل تمديد
 مي‌باشد.

آن‌ دسته از كارمنداني(زن) كه همسرشان در مأموريت به سر مي‌برند، به تبعيت از شغل همسرشان حداكثر شش سال مي‌توانند از مرخصي بدون حقوق استفاده نمايند.

مرخصي بدون حقوق برخلاف مرخصي با حقوق، از لحاظ بازنشتگي جزء سوابق خدمتي محسوب نمي‌گردد.


ارسال دیدگاه Post comments


comment

سجاد

جالب بود مرسی

1390/9/19

comment

کمال-حسابرس

متشکرم استاد.

1393/12/5

comment

رضا

با سلام منظور از حقوق و مزایای اجتماعی برای کارمندان به چه مفهومی است لطف کنید توضیح دهید - تشکر

1396/6/22

آخرین عناوین « یادداشت »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها