جمعه 28 اردیبهشت 1403 5/17/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

پنج شنبه 11 دی 1393 ، 20 : 9

کد خبر : 6511

از 0 نفر 0

کینه و دشمنی در برابر درک جهانی!

کینه و دشمنی در برابر درک جهانی!

منوچهر حبیبی/ در دنیا، سازمان­ها و نهادهای بسیاری وجود دارند که سالانه و یا ماهانه گزارش فعالیت­های انجام شده در حوزه کاریشان را در اختیار رسانه­ ها قرار می­دهند و...

در دنیا، سازمان­ها و نهادهای بسیاری وجود دارند که سالانه و یا ماهانه گزارش فعالیت­های انجام شده در حوزه کاریشان را در اختیار رسانه ­ها قرار می­دهند و یا در فضای مجازی منتشر می­کنند تا در راستای اطلاع رسانی و شفاف سازی گام برداشته و هر چه بیشتر مشروعیت خود را حفظ نمایند.

حتی برخی سازمان­ها، دست به این کار می­زنند که همچون اقدام اخیر سنای آمریکا در برابر سازمان سیا موجب بروز واکنش­های بسیاری می­گردد.

چند روز پیش گزارش یکی از خبرگزاری­ها دال بر این بود که بیش از 5000 تن به دست گروه­های اسلامی افراط گرا طی یک ماه (30 روز) در نقاط مختلف کشته شده­ اند. هر چند این آمار فقط و فقط مربوط به ماه نوامبر 2014 است اما طی چند سال اخیر هر روز شاهد قتل، کشتار، تجاوز، گروگان گیری، اسارت و... افراد بی گناه در مناطق بحرانی بوده­ ایم. برای مثال روز یکشنبه 23 آذر ماه گروه بوکوحرام در شمال شرقی نیجریه به روستایی حمله کرد و بیش از 150 زن و کودک را ربود و 35 مرد را نیز به هلاکت رساند. روز دوشنبه 24 آذرماه هارون یونس ایرانی - استرالیایی در شهر سیدنی استرالیا اقدام به گروگان گیری در رستورانی کرد و پس از ساعتها گفتگو و مذاکره و درخواستهای داعشی و طالبانی و... با یورش پلیس 2 تن از 30 تن گروگان و خود گروگان گیر کشته شدند و واکنش­های تندی را در داخل و خارج استرالیا در پی داشت.

و اما روز سه­ شنبه 25 آذرماه باز حادثه هجوم طالبان پاکستان به مدرسه­ ای در پیشاور موجب مرگ 132 دانش آموز 6 تا 15 ساله و مرگ 9 تن از معلمین و کارکنان آن آموزشگاه گردید که این حرکت غیرانسانی و شنیع موجب واکنش­های بسیار تند و شدید جامعه جهانی گردید.

این موارد، تنها گوشه­ای از جنایاتی است که گروه­های افراط گر چون الشباب، النصره، انصار و...، القاعده، طالبان، داعش و ده­ها گروه شناخته شده و ناشناس در اینجا و آنجا انجام می­دهند. طوری که این گروه­ها عملا نه تنها به جامعه مسلمانان خدمتی نمی­کنند، که هر صدای آزادی خواهانه را در دنیا خفه کرده­ اند و یا بهانه­ ای به دست دیکتاتورها می­دهند که به بهانه مبارزه با تروریسم، سر آزادی خواهان را نیز زیر آب کنند. سرکوب مسلمانان در چین و روسیه و... مواردی از نقض حقوق مسلمانان در این بخش از دنیاست.

از طرف دیگر وقتی جنگی و بحرانی در نقطه­ای از دنیا رخ می­دهد حتما منجر به کنش و واکنش می­گردد. مثلا در نیجریه بخشی از قربانیان غیر مسلمان هستند. بنابراین طبیعی است که در مقابله با این گروه به اصطلاح اسلامگرا، گروه­های غیرمسلمان موضع گیری کنند و یا بدتر از آن، دست به اعمال تلافی جویانه زنند.

یا در استرالیا وقتی گروگان گیری رخ داد در ابتدا علیرغم آنکه گروگان گیر با به دست گرفتن پرچم منقش به لااله الا الله سعی کرد نشان دهد که طرفدار داعش و یا القاعده است، اما همه خبرگزاری­ها نخست می­خواستند به ملیت او شناخت یابند تا ببینند او نیز چون قصاب داعش در سوریه و عراق، انگلیسی و یا اهل کدام نقطه از دنیاست.

بی شک به دنبال آن، واکنش­های تندی از سوی بخشی از مردم و تغییر در سیاست دولت استرالیا را در پی خواهد داشت.

یا اینکه در کشتار مدرسه­ای در پاکستان، بسیاری از مردم این کشور، سیاست­های حمایتی­ دولتشان طی سالهای اخیر در حمایت از القاعده و طالبان در جنگ افغانستان را محکوم کردند و به دنبال این خشم و نفرت بود که نواز شریف مجبور به شدت عمل و حمله به وزیرستان و به هلاکت رساندن ده­ها تن از اعضای طالبان شد.

می­بینید هر اقدامی از سوی گروه­های تروریستی، واکنش­های متفاوتی را چه سیاسی، چه نظامی و... به دنبال دارد. یعنی در یک کلام هر روز در گوشه و کنار این دنیا، بیش از همه به امنیت و جان مسلمانان حمله می­شود.

اقدامی که طی دهه­ ها و به ویژه سالهای اخیر به امری بسیار عادی تبدیل شده است و هر روز وقتی اخبار را پیگیری می­کنید، حرف از ده­ها کشته و زخمی در اینجا و آنجاست بدون اینکه کسی به فکر جان­هایی باشد که قربانی نفرت می­شوند، بدون آنکه بیایند و ببینند چرا هر روز بر دامنه نفرت میان مسلمانان و اقوام در کشورهای خاورمیانه و افریقا افزوده می­شود.

کجا دیده­ اید که قربانیان تجاوز و قتل، متجاوزین و قاتلین را از ته دل ببخشند و عفو کنند؟

کجا شنیده­ اید که مناطق بحران زده به صلحی پایدار دست یابند؟

پس وقتی در حمله داعش به عراق، مردم دنیا با زیدی، ایزدی، یزیدی، کرد، عرب، مسیحی، شیعه، سنی و... رفتار متفاوت داشتند، در کشتار قوم و مذهبی دست روی دست گذاشتند و نسبت به سقوط منطقه­ ای و یا تهدید پیروان مذهب و دینی، واکنش تند و سریع نشان دادند.

این بیانگر ضعف در برخورد با پایمال شدن حقوق انسان­هاست. انسان­هایی که می­توانند پیرو دین و یا مذهبی باشند که با خواست عده و گروه دیگری همسو نباشد. اما آنچه که نباید فراموش شود، اطاعت و پرستش پروردگاری است که برای همه مذاهب و ادیان و انسان­ها، ارزش قایل است.

پس این به اصطلاح اسلام گرایی عده­ای باج گیر، زورگو و متجاوز به حقوق مسلمانان و غیر مسلمانان، فقط و تنها به ترفند و مکری می­ انجامد که روز به روز نفرت را در میان مذاهب و ادیان ترویج می­دهد که شایسته و سزاوار جایگاه انسانی انسان­های آزاده و مؤمن نیست.

به همین دلیل آنچه که بیش از پیش در حال رنگ باختن است، رسیدن به یک تفاهم و درک واقعی از تحمل جهانی یکدیگر است. همان چیزی که جنگ طلبان و غارتگران، حیات و نجاتشان بدان بستگی دارد. تا جایی که آشکار و نهان بر طبل دشمنی­ها می­کوبند. 


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها