شنبه 29 اردیبهشت 1403 5/18/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

پنج شنبه 30 تیر 1390 ، 28 : 10

کد خبر : 367

از 0 نفر 0

آشنایی با داشبورد خودرو و کاربرد آن

آشنایی با داشبورد خودرو و کاربرد آن

نویسنده/ قاسم مؤذنی مربی برق خودرو و سیستمهای انژکتوری مرکز آموزش فنی و حرفهای کازرون

داشبورد یکی از مهمترین قسمتهای تزیینی درون خودرو میباشد که در نگاه اول، توجه را به خود جلب میکند.

داشبورد در واقع یک پانل کنترل است که زیر شیشه جلوی خودروها نصب میشود و از آن برای تسهیل کنترل راننده و دسترسی آسان وی به مجموعه نشان دهندهها، کلیدها، رادیو ضبط، فندک و... استفاده میشود. به همین دلیل به آن IPیا Instrument panel  نیز گفته میشود.

شکل ظاهری داشبورد در خودروها، متناسب با طراحی انجام شده، متفاوت است. در طراحی داشبورد، مواردی نظیر صفحه آمپر، غربیلک فرمان، صفحه کلید چراغها، هواکشها، پنل بخاری، رادیو ضبط، بلندگوهای خودرو وغیره، همچنین درب داشبورد و در خودروها مدرنتر، سیستمهای کنترل هوشمند و جهت یاب الکترونیکی نیز مد نظر قرار میگیرد.

کلمه Dashدر داشبورد مخفف dial and switgh housingبه معنی محفظه کلیدها و صفحه مدرج است. داشبورد علاوه بر کاربردهای یاد شده، به این دلیل که دقیقا روبروی سرنشینان جلوی خودرو قرار دارد، از نظر ایمنی نیز دارای اهمیت زیادی بوده و میبایست به گونهای طراحی شود که در صورت برخورد سر و صورت یا پاهای سرنشینی با آن، حداقل آسیب به وجود آید. به همین منظور از موادی مانند فوم پلی یورتان (FPU)در زیر روکش PVCیا چرم استفاده میشود. در داشبوردهای جدید،  کیسههای هوا یا air bagنیز نصب شده است.

انواع داشبورد:

داشبوردها از نظر جنس سطح رویی به سه گروه نرم، سخت و خیلی سخت دارای نواحی نرم تقسیم میشوند.

& داشبورد سخت هارد تاچ 1: در این نوع داشبوردها، قطعه تزریقی با سطح گرین دار یا رنگ شده مسطح رویی را تشکیل میدهد. به عنوان نمونه در خودروهای پراید، اوگان، پژو 206 از این نوع داشبورد استفاده شده است. مزایای این نوع داشبورد شامل هزینه کمتر و فرایند تولید، قیمت پایینتر، عدم وجود مواد نرم کننده فرار، مقاومت بهتر در برابر نور و شرایط محیطی و در نتیجه جلوگیری از ترکهای سطح داشبورد است.

از معایب آن نیز میتوان به ایمنی کمتر در برخورد سرنشین و زیبایی کمتر نسبت به داشبورد نرم اشاره کرد.

^ داشبورد نرم یا سافت تاچ 2: در این نوع داشبوردها، روکش نرم، فرم گرفته روی لایهای از فوم، سطح رویی را تشکیل میدهد. این نوع داشبورد در خودروهایی نظیر پژو 405، پژو ROA، پژو پارس و سمند به کار رفته است. از مزایای آن میتوان به زیبایی بیشتر، ایمنی بیشتر و براقیت سطح کمتر اشاره کرد.

بعضی از معایب آن نیز قیمت بالاتر، فراریت نرم کنندهها و ایجاد پدیده فوگینگ 3 است.


ارسال دیدگاه Post comments


comment

حامد

سلام ،جنس هر یک از لایه های داشبورد چیست؟ و نحوه ی تولید چگونه است؟ در کجا تولید می شود ؟ چه ارگان هایی در تولید نقش دارند؟ بهترین داشبورد را کدام کشور تولید کرده؟ تاریخچه داشبورد چیست؟؟؟؟؟؟؟

1397/1/8

آخرین عناوین « یادداشت »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها