شنبه 8 اردیبهشت 1403 4/27/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 12 اسفند 1402 ، 54 : 18

کد خبر : 27640

از 0 نفر 0

واکنش آمریکا به تهدید پوتین برای استفاده از سلاح هسته‌ای در برابر غرب

واکنش آمریکا به تهدید پوتین برای استفاده از سلاح هسته‌ای در برابر غرب

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به سخنرانی سالانه رئیس‌جمهوری روسیه که طی آن غرب را به استفاده از سلاح هسته‌ای تهدید کرده بود، گفت که واشنگتن هیچ نشانه‌ای در دست ندارد که روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای آماده می‌شود.+ تحلیل خبر

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به سخنرانی سالانه رئیس‌جمهوری روسیه که طی آن غرب را به استفاده از سلاح هسته‌ای تهدید کرده بود، گفت که واشنگتن هیچ نشانه‌ای در دست ندارد که روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای آماده می‌شود.
به گزارش ایلنا، به گزارش ایلنا، «متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به سخنرانی سالانه «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه که طی آن غرب را به استفاده از سلاح هسته‌ای تهدید کرده بود، گفت که واشنگتن هیچ نشانه‌ای در دست ندارد که روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای آماده می‌شود.
وی افزود: «این نخستین بار نیست که لفاظی غیرمسئولانه ولادیمیر پوتین را می‌بینیم. این روش حرف زدن مناسب رهبر یک کشور دارای سلاح هسته‌ای نیست».
به گزارش ان‌بی‌سی، سخنرانی سالانه پوتین که در مقابل حدود هزار قانونگذار، رهبران مذهبی، دیپلمات‌ها و روزنامه‌نگاران ایراد شد، طیف وسیعی از موضوعات را از اهداف سیاست خارجی روسیه و جنگ در اوکراین گرفته تا مسائل جمعیتی، مانند نرخ پایین زاد و ولد در روسیه و اقتصاد را پوشش داد.
سخنرانی پوتین کمتر از یک ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری این کشور برگزار شد که انتظار می‌رود با توجه به فقدان چهره‌های مخالف غیرحکومتی، نتیجه‌ای جز پیروزی رئیس‌جمهوری فعلی نداشته باشد.
وی در این سخنرانی گفت که کشورهای غربی باید بدانند که ما نیز سلاح‌هایی داریم که می‌تواند اهدافی را در قلمرو آنها هدف قرار دهد. هر چیزی که غرب مطرح می‌کند، خطر واقعی درگیری با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و درنتیجه نابودی تمدن را ایجاد می‌کند.
پوتین با ادعای این‌که «عملیات ویژه» روسیه در اوکراین از حمایت مردمی برخوردار است، از کمک‌های مردم و سرمایه‌داران به ارتش روسیه تشکر کرد.

تحلیل خبر

جنگی که پیروز ندارد

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

پوتین خیال می‌کرد با یک حمله برق آسا به اوکراین می‌تواند این کشور را تسخیر و فتح کند و در مدت کوتاهی
«عملیات ویژه‌اش» را به ثمر بنشاند. وی تصور نمی‌کرد کشورهای غربی به ویژه آمریکا، طرف دیگر «معادله» قرار گیرند و چند سال، روسیه را زمینگیر کنند.
پوتین برای هشدار به غرب، مرتباً آنها را تهدید به استفاده از بمب هسته‌ای کرده تا شاید بتواند کاری کند که آنها، پشت اوکراین را خالی کنند و او بتواند کار را یکسره کند اما این محاسبات اشتباه او و حمایت تسلیحاتی، مالی و سیاسی غرب از اوکراین، جنگ را فرسایشی کرده و احتمالاً در آینده، این جنگ، بدون فاتح و پیروز، به پایان خواهد رسید.
ظاهراً کشورهای غربی اراده کرده‌اند که به هر قیمتی شده، اجازه پیروزی در این جنگ را به روسیه ندهند تا نتیجه جنگ، به نفع غرب تمام شود و کفه سنگین ترازو به نفع آنها بچربد.
صرف نظر از اینکه آینده این جنگ به کجا ختم می‌شود، یک نکته ظریف را می‌توان از آن یاد گرفت و آن اینکه این همه بمب اتم که چند کشور خاص دارند، قابل استفاده برای هیچکدام نیست چرا که با شلیک هر بمبی از طرف هر کشوری، بلافاصله و ظرف چند دقیقه پاسخ ویران کننده متقابل دریافت خواهد کرد و جهان را در صف‌آرایی جنگ جهانی خطرناک قرار خواهد داد، آنگاه قربانی این کشتار جهانی در وهله اول مردم بی گناه، سپس حکومت‌ها خواهند بود. پس چه بهتر که هیچ کشوری به جنگ، فکر نکند و از طریق دیپلماسی و روش صلح‌آمیز، مشکلات خود را با کشورهای دیگر حل کند.
پایان هرجنگی، یا صلح است یا آتش‌بس، ولی فاصله بین شروع جنگ تا پایان آن، جز خسارت برای طرفین درگیر، چیزی نخواهد بود. عاقل آن است که اندیشه کند پایان را.

 


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها