شنبه 8 اردیبهشت 1403 4/27/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 9 اسفند 1402 ، 12 : 18

کد خبر : 27632

از 0 نفر 0

وزیر آموزش و پرورش:

نباید نگاه سیاسی به آموزش و پرورش وجود داشته باشد

نباید نگاه سیاسی به آموزش و پرورش وجود داشته باشد

وزیر آموزش و پرورش گفت: نباید نگاه سیاسی به آموزش و پرورش وجود داشته باشد و در این دولت از این مسائل پرهیز شده است.+ تحلیل خبر

وزیر آموزش و پرورش گفت: نباید نگاه سیاسی به آموزش و پرورش وجود داشته باشد و در این دولت از این مسائل پرهیز شده است.
به گزارش ایلنا، رضا مرادصحرایی، در اولین جلسه از دوره جدید شورای عالی آموزش و پرورش، گفت: آماده‌سازی نقش راه سند تحول بنیادین و اجرای مدرسه‌ای سند به صورت ویژه مدنظر بوده و در حال پیگیری است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه شورای عالی آموزش و پرورش دارای ۲۲ عضو است، افزود: سه نفر از اعضای شورای عالی باید به انتخاب شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش از میان معلمان و مدیران باشد که اکنون این کار محقق شده است.
وزیر آموزش و پرورش در این جلسه، تصریح کرد: حساسیت نسبت به انتخاب افراد اهمیت بسیار دارد چراکه انتظار داریم ارتباط با بدنه آموزش و پرورش به ویژه در مدرسه را برقرار نماید.
وی تاکید کرد: فرصت خدمت در شورای عالی آموزش و پرورش یک فرصت با برکت و با اهمیت در راستای تحقق وظایف راهبردی این شورا است.
صحرایی با تاکید بر اهمیت وظایف شورای عالی آموزش و پرورش، گفت: اهتمام جدی در راستای تحقق مصوبات شورای عالی درمجموعه وزارت آموزش و پرورش وجود دارد.
وی در ادامه، افزود: نباید نگاه سیاسی به آموزش و پرورش وجود داشته باشد و در این دولت از این مسائل پرهیز شده است.
بنابر اعلام مرکز اطلاع‌رسانی و روابط‌ عمومی وزارت آموزش و پرورش، عضو کابینه دولت مردمی در ادامه، گفت: باید تلاش کرد به جای تصمیم گیری افراد، قانون در حوزه مسائل آموزش و پرورش تصمیم بگیرد که این مسئله قطعاً موجب رشد و بالندگی نظام تعلیم و تربیت در کشور خواهد شد.
وی با اشاره به وظایف این شورای، تصریح کرد: شورای عالی آموزش و پرورش باید اتاق فکر مجموعه نظام تعلیم و تربیت در حوزه مسائل گوناگون آن، باشد.
وزیر آموزش و پرورش در پایان، افزود: مسئله ارتباط نظام مهارت‌آموزی وزارت آموزش و پرورش با مهارت‌آموزی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بسیار مهم بوده و انتظار می‌رود شورای عالی آموزش و پرورش به دنبال راه‌حل منطقی و مطلوب برای این دست از مسائل باشد.

تحلیل خبر

سیاست را وارد نظام آموزش و پرورش نکنیم

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

از منظر جامعه شناسی، هر نهاد، موسسه و وزارتخانه‌ای «کارکرد» مخصوص به خود دارد و موفقیت آن در صورتی محقق می‌شود که همان «کارکرد ویژه» را به خوبی انجام دهد.
از دیدگاه علم جامعه‌شناسی؛ نهادهای تربیتی و آموزشی، سیاسی، اقتصادی، نظامی و ... هیچکدام نباید به جابجایی نقش‌ها و کارکردها دچار شوند بلکه هرکدام باید در چارچوب «تعریف شده» به اجرای نقش‌ها و کارکردهای خویش بپردازند.
به هم ریختگی و تداخل کارکردی نهادها، آنها را از رسیدن به اهداف پیش‌بینی شده بازمی‌دارد و نتیجه‌ای جز خسارت برای جامعه ندارد.
براساس دیدگاه جامعه‌شناسی، علوم رفتاری و علوم تربیتی، کارکرد محوله به نهاد آموزش و پرورش بر مبنای هنجارها و ارزش‌های هر کشوری، به جامعه‌پذیری، بلوغ عقلی، عاطفی و مهارتی، جهان‌شناسی، رفتارشناسی، ایدئولوژی، باورمندی و ... اعضای جامعه می‌انجامد و افراد «فرهنگ مدار» را در تراز آن جامعه پرورش می‌دهد. این افراد البته اگر تربیت جامعی داشته باشند خود به خود توسعه سیاسی شخصیتی، نیز پیدا خواهند کرد و کارکردهای مترقی سیاسی خود را به عنوان یک شهروند روشنفکر بروز خواهند داد.
اما اگر با اغراض و مقاصد سیاسی، نهاد آموزش و پرورش بازیچه سیاسیون قرار گیرد و متر و شاقول سیاسی خود را وارد محیط آموزشی و ذهن دانش‌آموزان کنند، نتیجه معکوس خواهد داد و باعث چند دستگی و اختلاف بین دانش‌آموزان خواهد شد. ماهیت آموزش و تربیت، ماهیت یکسان و یگانه‌ای است و باعث وحدت در نظام آموزشی و بین دانش آموزان شده و آنها را در مسیر واحدی هدایت می‌کند اما ماهیت مسائل سیاسی، ماهیت چند گونه و متضادی است که باعث تفرقه و اختلاف بین آنان می‌شود.
پس باید کار سیاسیون را به خودشان و کار تربیت را به معلمان و مربیان و اولیای دانش آموزان واگذار کرد و با عدم تداخل «کارکردی» بین این دو، نظام تعلیم و تربیت را از آسیب‌ها و ضربات بیرونی حفظ کرد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها