یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 4/28/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 7 اسفند 1402 ، 27 : 18

کد خبر : 27624

از 0 نفر 0

گمرک اعلام‌کرد؛

انجام ۸۴ درصد مبادلات تجاری کشور با ۱۰ شریک نخست

انجام ۸۴ درصد مبادلات تجاری کشور با ۱۰ شریک نخست

۱۰ شریک تجاری نخست ایران شامل چین، امارات متحده عربی، ترکیه، عراق، هند، پاکستان، روسیه، عمان، آلمان و افغانستان

گمرک جمهوری اسلامی ایران در گزارشی جزئیات آمار مبادلات تجاری کشور با ۱۰ شریک تجاری نخست را اعلام کرد که بر اساس آن ۸۴ درصد مبادلات تجاری با این کشورها انجام می‌شود.+ تحلیل خبر

گمرک جمهوری اسلامی ایران در گزارشی جزئیات آمار مبادلات تجاری کشور با ۱۰ شریک تجاری نخست را اعلام کرد که بر اساس آن ۸۴ درصد مبادلات تجاری با این کشورها انجام می‌شود.
به گزارش ایرنا از گمرک ایران، از مجموع تجارت خارجی کشور در ۱۱ ماهه سال جاری، ۱۳۶ میلیون و ۶۴ هزار تن کالا به ارزش
۸۸ میلیارد و ۴۴۱ میلیون دلار مبادلات تجاری کشورمان با ۱۰ شریک تجاری ایران بوده است.
بر اساس این گزارش، ۱۰ شریک تجاری نخست ایران شامل چین، امارات متحده عربی، ترکیه، عراق، هند، پاکستان، فدراسیون روسیه، عمان، آلمان و افغانستان بوده است که ۸۴ درصد از ارزش کل مبادلات تجاری کشور را به خود اختصاص داده‌اند.
این گزارش درباره درصد تغییرات مبادلات تجاری کشور در ۱۱ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل در بین ۱۰ شریک تجاری کشور که با افزایش روبه‌رو بوده است، ادامه داد: در بین ۱۰ شریک تجاری کشورمان، مبادلات تجاری ایران با کشورهای چین، امارات متحده عربی، پاکستان، فدراسیون روسیه، عمان، و افغانستان به لحاظ وزن و ارزش با افزایش روبه‌رو بوده است.
این گزارش با اشاره به اینکه مبادلات تجاری ایران با کشورهای ترکیه و عراق از حیث وزن و ارزش در ۱۱ماهه سال جاری کاهش داشته است، افزود: مبادلات تجاری ایران با ترکیه در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل از حیث ارزش ۱۵ درصد و به لحاظ وزن ۳۰ درصد کاهش و با عراق به لحاظ ارزش پنج درصد و از نظر وزن یک درصد کاهش داشته است.بر اساس این گزارش، مبادلات تجاری ایران با آلمان به لحاظ وزن ۴۶ درصد کاهش، اما از حیث ارزش ۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. در همین مدت مبادلات تجاری ایران و هند نیز از حیث ارزش کاهش ۱۶ درصدی و به لحاظ وزن با افزایش ۲۰ درصدی روبه‌رو بوده است.
بیشترین رشد مبادلات تجاری با روسیه
این گزارش می‌افزاید: تا پایان بهمن‌ماه امسال در بین ۱۰ شریک تجاری نخست کشورمان، بیشترین افزایش مبادلات تجاری به لحاظ وزن و ارزش به فدراسیون روسیه اختصاص داشت که از حیث وزن ۵۴ درصد و به لحاظ ارزش ۲۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

تحلیل خبر

چرا با 10 کشور؟!

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

در حال حاضر 195 کشور در جهان وجود دارد که 193 کشور عضو سازمان ملل و دو کشور واتیکان و فلسطین به صورت غیرعضو در این مجموعه هستند.
در مراودات اقتصادی و تجارت آزاد با کشورها، هرچه «کمیت» و «کیفیت» کشورهایی که طرف مراوده و مبادله اقتصادی قرار می‌گیرند، بیشتر و گسترده‌تر باشد به رونق اقتصادی و توسعه مطمئن‌تر آنها، کمک استراتژیک و
بلند مدت می‌کند و هرچه تعداد شرکای تجاری کشورها از نظر «کمی» کمتر و از نظر «کیفی» ضعیف‌تر و فقیرتر باشند، اقتصاد کشور مقابل را در مدار بسته‌تر و محدودیت انتخاب بیشتر قرار می‌دهد.
یکی از ضعف‌های اقتصاد کشور ما همین نکته است که طبق اعلام گمرک، 84 درصد مبادلات تجاری ما با 10 کشور است آن هم کشورهایی که بعضاً در جهان در رده کشورهای توسعه نیافته و جهان سومی هستند.
اگر به کشورهای پیشرفته نگاه کرده و شرکای تجاری و سطح مبادلات اقتصادی آنها را با دیگر کشورها بررسی کنیم می‌بینیم که این کشورها همچون کشورهای اروپایی، ژاپن، مالزی، کره جنوبی، سنگاپور و ... با کشورهای گسترده‌ای مبادلات تجاری دارند و حجم صادرات و واردات و ثروت آفرینی آنها برای ملت‌شان چقدر زیاد و فزاینده است.
چرا ما این گونه نباشیم؟ موانع سر راه ما با کشورهای جهان چیست؟ آیا این موانع فی نفسه ماهیت اقتصادی دارد یا سیاسی یا فرهنگی یا علمی یا ....؟ آیا «نمی‌خواهیم» یا «نمی‌توانیم» این موانع را از جلوی پایمان برداریم؟ اقتصاد کدام کشوری توانسته است با این محدودیت روابط و مبادلات تجاری، به جایی برسد؟ آیا برنامه آینده اقتصاد کشور ما، همچنان محدود شدن در این 10 کشور است؟ اگر چنین باشد آیا امیدی برای تحولات بنیادین و فراگیر رو به پیشرفت در اقتصاد ما محتمل است؟


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها