سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 4/23/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 30 شهریور 1398 ، 10 : 16

کد خبر : 19038

از 0 نفر 0

ابراز امیدواری روسیه به تصویب کنوانسیون خزر توسط ایران

ابراز امیدواری روسیه به تصویب  کنوانسیون خزر توسط ایران

وزارت امور خارجه روسیه امیدوار است که ایران کنوانسیون خزر را در سال آینده تصویب کند...

وزارت امور خارجه روسیه امیدوار است که ایران کنوانسیون خزر را در سال آینده تصویب کند.
به گزارش اسپوتنیک، ایگور براتچیکوف فرستاده ویژه وزارت امور خارجه روسیه گفت: مسکو امیدوار است که ایران کنوانسیون خزر را در سال 2020 تصویب کند. براتچیکوف بابیان این‌که ایران در حال حاضر تنها کشوری است که کنوانسیون را تصویب نکرده است، افزود: سال آینده انتخابات مجلس (ایران) برگزار می‌شود و ما امیدواریم که به این مسئله در مجلس جدید به‌صورت جدی پرداخته شود. در حال حاضر در مجلس ایران کار کارشناسی در جریان است. در 12 اوت 2018، نشست سران روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و ایران در بندر آکتائو برگزار شد که در آن کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر به امضا رسید.

تحلیل خبر در تاریخ 21 مرداد 1397 هجری شمسی کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر با حضور رؤسای جمهوری پنج کشور ایران، روسیه، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان در 24 ماده امضا شد. این کنوانسیون که در مورد مسائل مختلف رژیم حقوقی دریای خزر تنظیم شده به توافقی اولیه اشاره دارد که طبق ماده 22 آن «این کنوانسیون منوط به تصویب است» و بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، باید در مجلس شورای اسلامی مطرح، بررسی و تصویب شود تا از وجاهت قانونی برخوردار شود.
اصل 77 قانون اساسی اشعار می‌دارد: «عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.» همچنین اصل 78 می‌گوید: «هرگونه تغییر در خطوط مرزی ممنوع است مگر اصلاحات جزیی با رعایت مصالح کشور، به‌شرط اینکه یک‌طرفه نباشد و به استقلال و تمامیت ارضی کشور لطمه نزند و به تصویب چهارپنجم نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد.»
بدیهی است منظور از خطوط مرزی، هم مرز زمینی، هم هوایی و هم دریایی است که همگی تابع یک قانون هستند. در سال گذشته پس‌از امضای این کنوانسیون، موج‌هایی از اعتراض‌ها توسط افکار عمومی در جامعه تا مدت‌ها ایجاد شد و همگی نگران بودند که نکند از سهم ایران از دریای خزر کاسته شود. فعلاً بیش از یک سال است که متن این کنوانسیون در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است تا ببینیم آینده چه سرنوشتی پیدا می‌کند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها