چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403 4/24/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 25 خرداد 1398 ، 06 : 12

کد خبر : 18995

از 0 نفر 0

وزیر صنعت: رونمایی از اپلیکیشن اعلام روزانه قیمت‌ها

وزیر صنعت: رونمایی از اپلیکیشن اعلام روزانه قیمت‌ها

وزیر صمت با اشاره به موضوع افزایش قیمت‌ها گفت: متأسفانه دیدگاهی در جامعه وجود دارد که همه فکر می‌کنند...

وزیر صمت با اشاره به موضوع افزایش قیمت‌ها گفت: متأسفانه دیدگاهی در جامعه وجود دارد که همه فکر می‌کنند اصناف گران‌فروشی می‌کنند این در حالی است که اصناف ما عموماً مراعات می‌کنند اما دلایل دیگر سبب افزایش قیمت‌ها می‌شود.
به گزارش ایسنا رضا رحمانی در نشست با فعالان اقتصادی استان کرمان، اظهار کرد: باید بپذیریم افزایش قیمت‌های صورت گفته در کشور به دلایل متعددی بوده که گاهی از دست ما نیز خارج بوده است.
وی ادامه داد: به‌طور مثال در بحث افزایش قیمت ماکارونی شاهد بودیم آرد گندم صنف و صنعت از ۹۰۰ تومان به ۱۸, ۸۵۰ تومان افزایش پیدا کرد و افزایش حقوق نیروی کار در حدود ۳۶ درصد و در بخش حمل‌ونقل ۵۰ درصد افزایش قیمت را شاهد بودیم که همین عوامل سبب افزایش ۱۰۰ درصدی در قیمت ماکارونی شد اما این موضوع را نپذیرفته و خواستیم از سود تولیدکنندگان بکاهیم که درنتیجه به افزایش ۶۸ درصدی رسیدیم.
رحمانی بابیان اینکه نظارت‌های خود را افزایش داده به‌طوری‌که در پایان سال گذشته جریمه‌های وصولی حدود ۲ برابر و پرونده‌های تخلف تشکیل شده ۱۰ تا ۱۲ برابر افزایش پیداکرده است ادامه داد: اولین حلقه نظارت ما اتحادیه‌ها هستند و از همه اصناف می‌خواهیم، ابتدا از آبروی خودمان محافظت کنیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین اظهار کرد: قیمت‌ها در سطح کشور کاملاً مشخص بوده و در سامانه ۱۲۴ همه قیمت‌ها در درج می‌شود که مرجع رسمی قیمت کالاهاست و در همین راستا نیز جدیداً کاری در وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز کردیم؛ به‌طوری‌که برای ۱۰۰ کالای پرمصرف و اساسی، اپلیکیشن اعلام قیمت‌ها را طراحی کردیم که در آن به‌صورت روزانه قیمت‌ها اعلام خواهد شد و در آینده نزدیک از این اپلیکیشن رونمایی خواهد شد.

تحلیل خبر

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی خبر از رونمایی اپلیکیشن قیمت روزانه کالاها در آینده نزدیک داده، که بحث قیمت‌گذاری و قیمت عرضه کالاها و خدمات در کشور همچنان دچار چالش‌های متعدد و به‌نوعی بی‌ثباتی است.
با نگاهی به تجربه قبلی این وزارتخانه یعنی سامانه اینترنتی 124.ir در این زمینه نیز می‌توان دریافت قیمت‌های رسمی اعلام شده، در موارد متعددی عملاً با واقعیت مطابقت ندارد.
اگر قرار باشد قیمت‌های کالاها (و در آینده خدمات) به‌صورت روزانه در یک مرجع رسمی مانند اپلیکیشن مزبور اعلام شود، می‌توان چند پیش‌بینی در مورد آینده این اقدام داشت:
اول اینکه قیمت‌ها -مانند آنچه در حال حاضر در سامانه ۱۲۴ اعلام می‌شود- با آنچه در بازار به مردم عرضه می‌شود متفاوت باشد. در این حالت به‌سرعت اعتماد عمومی نسبت به این مرجع از بین رفته و مردم و بازاریان عملاً قیمت‌های اعلام شده را به رسمیت نخواهند شناخت. به‌عنوان‌مثال در حال حاضر (تاریخ انتشار این تحلیل) در سامانه ۱۲۴ قیمت شکر از کیلویی ۳۰۰۰ تومان تا حداکثر ۴۴۰۰ تومان درج شده و در ذیل جدول قیمت‌گذاری به‌صراحت عنوان شده عرضه بالاتر از نرخ‌های اعلامی تخلف بوده و با متخلفان برابر قانون برخورد می‌شود!؛ حال‌آنکه در بازار به‌راحتی شاهد عرضه شکر در بازه قیمتی ۸۵۰۰ تا ۱۲۵۰۰ تومان هستیم، به‌طوری‌که وزارت صمت برای کاهش نرخ بازار به عرضه شکر در قالب طرح تنظیم بازار در مراکز منتخب روی آورده است.
دومین پیش‌بینی این است که قیمت‌ها به‌صورت کاملاً واقعی و مطابق باقیمت روز بازار اعلام شود. در این حالت احتمالاً مانند آنچه مدتی قبل در بازار خودرو شاهد بودیم، باعث افزایش بیشتر قیمت‌ها خواهد شد. (اگر به عقب برگردیم در بازار خودرو شرایط به‌گونه‌ای پیش رفت که  قیمت‌های روز از سایت‌های مشهور خریدوفروش و اعلام قیمت حذف شد تا افزایش قیمت کاذب متوقف شود.)
سومین پیش‌بینی محتمل این است که با اعلام یک قیمت مرجع و واحد در کشور، شاهد عدم امکان یکسان‌سازی  قیمت بسیاری از کالاها در نقاط مختلف کشور باشیم و همین مسئله زمینه مشکلات دیگری را پدید آورد. بدیهی است قیمت بعضی از کالاها به دلایل مختلف ازجمله بعد مسافت و هزینه حمل‌ونقل و میزان هزینه تولید در منطقه‌ای با دیگر نقاط متفاوت باشد.
بنابراین باید دید تجربه قبلی وزارت صمت در مورد خودرو، تا چه اندازه در عرضه این اپلیکیشن مؤثر خواهد
بود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها