شنبه 1 اردیبهشت 1403 4/20/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 10 دی 1397 ، 06 : 13

کد خبر : 18633

از 1 نفر 3

مدیرکل بیمه سلامت فارس: واقعیت‌های درمان را با مردم در میان می‌گذاریم

مدیرکل بیمه سلامت فارس: واقعیت‌های درمان را با مردم در میان می‌گذاریم

مدیرکل بیمه سلامت فارس در حاشیه دیدار از روزنامه طلوع گفت: باید واقعیت‌ها را در حوزه درمان با مردم در میان گذاشت تا با همراهی آن‌ها به یک منفعت جمعی رسید...

مدیرکل بیمه سلامت فارس در حاشیه دیدار از روزنامه طلوع گفت: باید واقعیت‌ها را در حوزه درمان با مردم در میان گذاشت تا با همراهی آن‌ها به یک منفعت جمعی رسید.
گفت‌وگو از مریم زارع خفری: دکتر لطفی مدیرکل بیمه سلامت فارس  با همراهی دکتر منصور علی مددی معاون پشتیبانی و منابع انسانی بیمه سلامت فارس و محمد پشاپو مدیر روابط عمومی این اداره در دفتر روزنامه طلوع با مدیر مسئول این روزنامه دیدار و تبادل‌نظر کردند.
در آغاز این دیدار جعفری‌زاده مدیر مسئول روزنامه طلوع به دکتر لطفی و هیئت همراه خوش آمد گفت و اظهار داشت: در هر کشوری مدیریت آن یا معطوف به «نیازهای اولیه» مردم است یا معطوف به «رفاه» آنان. اگر نیازهای اولیه همچون خوراک، پوشاک، مسکن، دارو و درمان برآورده نشود و مردم در فشار و مضیقه باشند دیگر نوبت به رفاه و توسعه‌یافتگی نمی‌رسد و مدیران باید همه انرژی خود را صرف برآوردن اولین سطح نیازهای مردم که نیازهای جسمانی و فیزیولوژیک است کنند تا امکان ادامه حیات وجود داشته باشد.
وی افزود: مدیران مطبوعات و مدیران ادارات خصوصاً مدیران تأمین سلامت مردم هم باید بدانند در چه جامعه‌ای با چه سطح خواسته‌هایی فعالیت می‌کنند تا درد مردم را بهتر درک کنند و در جهت درمان آن بتوانند گام‌های مؤثر بردارند.
مدیر مسئول روزنامه طلوع سپس به بیان نوآوری‌های این روزنامه پرداخت و آنها را تشریح کرد و افزود: ما با همه نوآوری‌ها و امکانات خودمان در خدمت «سلامت» جامعه هستیم و دائماً در«تحلیل اخبار» منحصربه‌فردی که داریم پیرامون بهداشت و درمان و در مقوله سلامت، قلم زده‌ایم. از طریق «اینفوگرافیک» هم به این موضوع پرداخته‌ایم و با ابزار «نمایش فیلم» در کنار مطالب مکتوب، آماده وسعت بخشیدن به این همکاری با شما هستیم.
فرهاد لطفی که تقریباً یک ماه مدیریت بیمه سلامت فارس را به عهده گرفته، گفت: درمان، حوزه‌ای سیری‌ناپذیر است و هرچه پول در آن صرف شود، باز هم کم است و در تمام دنیا برای این حوزه سقف تعیین می‌شود، بنابراین باید با برنامه‌ریزی و مدیریت در آن حرکت کرد.
وی ادامه داد: همچنین باید واقعیت‌ها را در حوزه درمان با مردم در میان گذاشت تا با همراهی آن‌ها به یک منفعت جمعی رسید، در غیر این صورت به مشکل برخواهیم خورد و نقش رسانه‌ها در آموزش و نهادینه کردن فرهنگ سلامت در جامعه بسیار مهم است، همچنین بیان واقعیت‌ها، می‌تواند از رشد بی‌رویه مراکز در حوزه درمان جلوگیری کند.
لطفی در مورد آخرین پرداختی بیمه سلامت به مراکز درمانی و بهداشتی فارس، نیز گفت: در سال جاری بر اساس تفاهم‌نامه بین بیمه سلامت ایرانیان و وزارت بهداشت، بیمه، 70 درصد مطالبات بخش دولتی را به‌صورت علی‌الحساب و 30 درصد آن را بعد از بررسی اسناد درمانی می‌پردازد.
وی ادامه داد: تاکنون مطالبات مراکز درمانی دولتی تا پایان شهریورماه به‌صورت 100 درصدی پرداخت شده و 70 درصد مطالبات مهر و آبان ماه نیز، تسویه و در 30 درصد باقی‌مانده، اسناد آن در حال بررسی است.
لطفی در مورد بخش خصوصی نیز گفت: در این حوزه مطالبات مراکز درمانی و بهداشتی به‌جز داروخانه‌ها تا پایان شهریورماه به‌طور کامل پرداخت شده است و 60 درصد مطالبات مهرماه نیز بر اساس تفاهم‌نامه در این هفته به‌حساب آنها واریز خواهد شد و اگر این روند پرداختی در مراکز دولتی و خصوصی ادامه داشته باشد این مراکز درمانی می‌توانند برنامه‌ریزی و خدمات بهتری به بیماران ارائه کنند.
وی ادامه داد: بیمه سلامت فارس از سال قبل نیز یکسری بدهی به مراکز درمانی دارد که مطالبات داروخانه‌های بخش خصوصی را در پنج‌شنبه هفته قبل به‌طور کامل تسویه‌حساب کرده‌ایم؛ اما یک مقدار بدهی به بخش دولتی و خصوصی هنوز مانده که امیدواریم با اعتباراتی که قرار است از صندوق توسعه ملی در اختیار ما قرار داده شود این بدهی‌ها نیز به صفر برسد.
مدیرکل بیمه سلامت فارس ادامه داد: پنج‌شنبه هفته گذشته همچنین جلسه مشترکی با مسئولان بیمارستان‌های خصوصی شیراز برگزار کردیم و در آن در مورد چالش لغو قرارداد بین بیمه سلامت و این بیمارستان‌ها بحث و گفت‌وگو شد.
وی ادامه داد: در شهریورماه سال جاری 10 بیمارستان خصوصی در شیراز یک ‌طرف قراردادهای خود را با بیمه سلامت لغو کردند و همین کار چالش‌ها و مشکلات زیادی را برای بیماران ایجاد کرد.
به گفته لطفی، در این مدت، به هرکدام از بیماران که تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند، متناسب با زمان ارائه اسناد و مدارک درمانی خود، سهم بیمه به آنها پرداخت می‌شود.
مدیرکل بیمه سلامت فارس اضافه کرد: باوجوداین کار، ما برای جلب رضایت بیمه‌شدگان و رفاه حال آن‌ها به دنبال انعقاد این قرارداد هستیم و انعقاد آن به نفع مردم، بیمارستان‌ها و بیمه سلامت خواهد بود.
وی ادامه داد: بیمارستان‌های خصوصی خواسته‌های خود را مطرح کردند و ما نیز با توجه به اعتبارات در نظر گرفته شده برای بیمه سلامت فارس پیشنهادات و نظرات خود را اعلام کردیم و خوشبختانه جوّ خوبی بر این جلسه حاکم بود که امیدواریم به انعقاد قرارداد بینجامد، البته قرار شد به‌زودی نتیجه را به ما اعلام کنند.
مدیرکل بیمه سلامت فارس با اشاره به سقف در نظر گرفته شده برای درمان در سال جاری گفت: یکی از سؤالات بیمارستان‌های خصوصی نیز همین مسئله بود که آیا این سقف فقط برای بخش خصوصی است؟
وی ادامه داد: این سقف فقط برای بخش خصوصی نیست و در هر دو بخش دولتی و خصوصی باید اجرا شود.
به گفته لطفی بعدازاین جلسه، مسئولان بیمارستان خصوصی خود یک جلسه داخلی تشکیل دادند تا وضعیت را بررسی کنند و نتیجه را به‌زودی به ما اعلام خواهند کرد.
تغییر قیمت فاکتورهای کالاهای درمانی توسط بیمه سلامت یکی از اعتراضات بیمارستان‌های خصوصی به‌ویژه در زمان لغو قرارداد از سوی آن‌ها در تابستان بود که بیمه در جواب گفته بود کالاها باید سلامت‌محور و دارای کدهای (IRC) باشد و کیفیت کالا در تغییر نرخ آن در فاکتورها تأثیرگذار است. مدیرکل جدید بیمه سلامت فارس نیز دراین‌باره گفت: داشتن کد (IRC) برای کالاهایی که با سلامت مردم در ارتباط‌اند، به سود سلامت مردم، دولت و سازمان‌ها خواهد بود و این اطمینان را به مصرف‌کننده می‌دهد که این کالا و لوازم، کیفیت مناسبی داشته و از شرکت‌های مجاز خریداری شده است.
به گفته وی کد (IRC) را وزارت غذا و دارو که زیرمجموعه سازمان بهداشت کشور محسوب می‌شود، برای 48 هزار کالا و خدمت در نظر گرفته است.
لطفی ادامه داد: حفظ امنیت و ایمنی بیماران، مهم‌ترین اولویتی است که همواره نظام بهداشت دنبال می‌کند و به همین دلیل باید مرجعی باشد که این ایمنی را تأیید کند و روی این کدها نظارت داشته باشد.
وی اضافه کرد: بیمارستان‌ها ممکن است کالا و خدماتی را از قبل خریده باشند و این کالاها شاید این کدها را نداشته باشد و همین موضوع مشکلاتی را برای بیمارستان‌ها و بیمه ایجاد کرده بود که ما این مسئله را با سازمان بیمه سلامت در میان گذاشتیم و آنها در جواب اعلام کردند که فعلاً از فاکتورهای قبلی مبلغی را کم نکنیم؛ اما باید مراکز درمانی زودتر این کالاها و خدمات را مصرف کنند تا اگر دستورات بعدی آمد دچار مشکل نشوند.
مدیرکل بیمه سلامت فارس ادامه داد: یکی از مباحث مطرح شده در جلسه مشترک با بیمارستان‌های خصوصی در پنج‌شنبه هفته قبل کدهای (IRC) بود و از آن‌ها خواستیم به دلیل حفظ امنیت بیماران و دستورالعمل‌های بیمه‌ای از این به بعد از شرکت‌هایی خرید کنند که دارای این کدها باشند.
وی یادآور شد: هدف، حفظ سلامت و امنیت بیمار است وگرنه، ما باکسی مشکلی نداریم که بخواهیم از فاکتورهای داده شده مبلغی را کم کنیم.
مدیرکل بیمه سلامت فارس در مورد تحت پوشش قرار دادن داروهای طب سنتی که چندی پیش مدیرکل بیمه سلامت از پوشش بیمه‌ای آن‌ها خبر داده بود گفت: طب سنتی رشته جدیدی است که تازه در ایران راه‌اندازی شده و اگر قرار باشد داروها و نسخه‌های آن تحت پذیرش و پوشش قرار گیرد باید از سوی مرکز، لیست دارویی آن مشخص شود و تاکنون این موضوع ابلاغ نشده است و در صورت ابلاغ ما موظف به اجرای آن هستیم.
مدیرکل بیمه سلامت فارس در مورد این‌که چه راهی را باید در بهداشت و درمان کشور برای بهبود خدمات در پیش گرفت، بیان کرد: به اعتقاد من، حوزه درمان و سلامت یک موضوع بسیار حیاتی است و باید هم ارائه‌کنندگان خدمات و هم گیرندگان این خدمات آموزش ببینند.
لطفی ادامه داد: پزشکانی که دارو، آزمایش، سی‌تی‌اسکن، MRI و سایر خدمات را تجویز می‌کنند باید به آن‌ها آموزش داده شود که بر اساس یک راهنما این کار را انجام دهند چون هرکدام از این تجویزها بر نظام سلامت و مردم بار مالی زیادی تحمیل می‌کند، البته اگر ضروری نباشد.
وی اضافه کرد: بنابراین برای رسیدن به نقطه مطلوب در نظام سلامت علاوه بر آموزش باید به سمت الکترونیکی کردن پرونده سلامت افراد برویم تا پزشک بتواند با دسترسی به آن از سابقه بیماری فرد و درمان‌های آن باخبر شود و از آن برای درمان‌های بعدی استفاده کند و جلوی خیلی از تجویزها تکراری گرفته شود.
لطفی اضافه کرد: یکی از اتفاق‌های خوب طرح پزشک خانواده باوجود مشکل‌هایی که در اجرا با آن روبه‌رو شدیم این بود که بیماری برخی افراد در همان مراحل اولیه شناسایی می‌شد و این موضوع کمک می‌کند درمان راحت‌تر و ارزان‌تر صورت گیرد.
وی ادامه داد: باید سعی کنیم از درمان به سمت آموزش و پیشگیری از بیماری‌ها برویم تا عملکرد بهتر و جامعه سالم‌تری داشته باشیم.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « مصاحبه »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها