جمعه 31 فروردین 1403 4/19/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 21 آذر 1397 ، 08 : 13

کد خبر : 18601

از 0 نفر 0

معاون شهردار شیراز: شیراز باید برای عابران امن شود

معاون شهردار شیراز: شیراز باید  برای عابران امن شود

معاون فنی و عمرانی شهردار شیراز تأکید دارد که در مسیر تحقق نگاه انسان‌محور...

معاون فنی و عمرانی شهردار شیراز تأکید دارد که در مسیر تحقق نگاه انسان‌محور مجموعه شهرداری در مسیر توسعه متوازن شیراز، باید این کلان‌شهر برای عابران و ترددهای پیاده و بدون خودرو، امن باشد.
به گزارش روزنامه طلوع به نقل از روابط عمومی شهرداری شیراز، حسین آرگیو در دیدار رئیس پلیس راهور انتظامی فارس، با اشاره به اهداف مشترک مسئولان دستگاه‌های مختلف در شیراز گفت: امروز، با در نظر گرفتن اهداف مشترک در کلان‌شهر شیراز بر آنیم که زندگی شهری برای شهروندان با نگاه عادلانه بهبود پیدا کند.
معاون فنی و عمرانی شهردار شیراز افزود: اینکه عنوانی مانند مدیریت یکپارچه بر روی شهرها قرار بگیرد نیازمند قانون است که شاید به‌زودی امکان‌پذیر نباشد.
وی بابیان اینکه قانون حدود وظایف دستگاه‌های مختلف را تعیین و این امکان را داده است تا با تعامل، بدون عنوان یکپارچگی مدیریت یا مدیریت واحد شهری گام برداریم، گفت: آماده هرگونه همکاری و تعامل با دستگاه‌های مختلف برای خدمت به شهروندان هستیم. کما اینکه در یک سال گذشته این موضوع به اثبات رسیده است.
آرگیو در ادامه ضمن قدردانی از همکاری پلیس راهور فارس و شیراز در اجرای پروژه‌ها گفت: در روزهای منتهی به پایان سال حجم کار عمرانی در برخی پروژه‌ها در کنار آسفالت گسترده معابر را در برنامه داریم که عزم پلیس راهور برای همراهی بیش‌ازپیش احساس می‌شود.
وی بابیان اینکه یک ماه بتن‌ریزی سنگین در مراحل پایانی پروژه تقاطع غیرهمسطح مطهری- امیرکبیر-رحمت برای به بهره‌برداری رساندن آن خواهیم داشت، افزود: آسفالت و بهسازی معابر در آستانه نوروز در برنامه است که باید انجام شود.
معاون فنی و عمرانی شهردار شیراز به پروژه‌های انسان‌محور مورد تأکید شورای اسلامی شهر و شهردار نیز اشاره و خاطرنشان کرد: این پروژه‌ها حین انجام کار عمرانی و پس‌ازآن برای اولویت دادن به عبور پیاده خانواده‌ها در معابر نمونه مانند حافظ، سعدی، خیام، رودکی، عفیف‌آباد و... نیازمند همراهی پلیس و دیگر نهادهای رسمی و مردمی است تا محوریت انسان در شهر ارتقا یابد.
او بابیان اینکه این پروژه‌ها در مراحل مختلف طراحی و تأیید قرار دارد، به برخی پروژه‌های عمرانی در حال اجرا مانند زیرگذر جنوبی علی بن حمزه (ع)، امتداد زیرگذر گلستان، چپ‌گرد صدرا به شیراز، تقاطع باهنر- کمربندی، تقاطع مطهری- امیرکبیر- رحمت، تقاطع مهدیه- امیرکبیر، تقاطع شهید رودکی و... اشاره و اضافه کرد: همراهی بیش‌ازپیش پلیس راهور را طلب می‌کنیم تا پروژه‌ها با ایمنی کامل اجرایی و به بهره‌برداری برسند.
رئیس پلیس راهور انتظامی استان فارس نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت تعامل بین دستگاهی برای خدمت بهتر به شهروندان گفت: ایمنی شهروندان خط قرمز نیروی انتظامی در تمام بخش‌ها است.
سرهنگ مصطفی عباسی با اشاره به اهمیت امنیت تردد برای عابرین و خودروها در معابر مختلف شهری بر ایمن‌سازی کارگاه‌های پروژه‌های شهری تأکید و اضافه کرد: شهروندان در شیراز شاهد اجرای پروژه‌های متعدد در نقاط مختلف شهر هستند که البته شهرداری شیراز نیز جوانب را برای بهبود کارها سنجیده است.
وی بابیان اینکه تعامل خوب شهرداری با پلیس راهور در جابه‌جایی ترافیک و حفظ عرض معبر خوب بوده تصریح کرد: در آینده نیز بر اساس پروژه‌های شاخص شهرداری همکاری مناسب انجام می‌شود.
رئیس پلیس راهور فارس بابیان اینکه اولویت پلیس حفظ ایمنی و امنیت شهروندان به‌ویژه عابرین در محورهای مختلف شهر است بیان کرد: اولویت انسان در عبور و مرور شهری به‌ویژه در معابر نمونه و مرکزی شهر برای تحقق شهر انسان‌محور موردتوجه پلیس خواهد بود.

تحلیل خبر

مدت‌هاست که بحث پیاده‌راه‌های امن در سطح شهرها و کلان‌شهرها در محافل و مجالسی که با مسائل شهری مرتبط است، همچنان بر سر زبان‌هاست. همچنین شعارمحوری و اصلی اعضای شورای اسلامی شهر شیراز نیز در زمان تبلیغات انتخاباتی، وعده پرداختن به طرح‌های انسان‌محور به‌جای خودرومحور بود که همچنان در شماری از سخنرانی‌ها و سخنان پیش از دستور جلسات برخی از این اعضا شنیده و خوانده می‌شود؛ اما تا امروز هیچ‌گونه طرحی در این زمینه‌ها به‌صورت محسوس و یا اثرگذار اجرایی نشده است. هنوز تلاش برخی از افراد دلسوز و دوستدار شهر برای گسترش پیاده‌راه‌ها با مقاومت افراد و گروه‌هایی که منافع سیاسی و یا اقتصادی دارند، مواجه است و همچنان دامن‌زدن به آلودگی‌های هوایی و صوتی روزافزون برای شماری که حاضرند منافع و مصالح شهر و شهروندان را قربانی امیال و اهداف خود کنند، ادامه دارد.
از مقابله و مقاومت در برابر اجرای طرح حیاتی «محدوده ترافیکی هسته مرکزی شهر» گرفته تا طرح‌هایی که پیوست زیست‌محیطی دارند، همه و همه قربانی و محو می‌شوند تا برخی که عنوان «ویژه» یافته‌اند، برای رسیدن به اهداف خود آزاد و راحت باشند.
معابر پیاده و سواره‌رو شهر تا چه اندازه با استانداردهای ایمنی مطابقت دارند، موضوعی است که تاکنون به آن پرداخته نشده و موردتوجه و دقت‌نظر قرار نگرفته است. پاسخ پرسش‌هایی از قبیل «میزان ریسک‌پذیری تردد در معابر شهری ما بر اساس معیارهای پذیرفته ‌شده جهانی چه اندازه است؟»، «چرا شمار کشته‌شدگان و مصدومان پیاده در سال‌های اخیر رو به فزونی گذاشته است؟»، «چرا تعداد قربانیان سقوط آسانسورها در واحدهای مسکونی، تجاری و اداری همچنان رو به افزایش است؟»، «چرا هنوز مسیرهای ایمن ویژه عبور دوچرخه در سطح شهر پیش‌بینی و راه‌اندازی نشده است؟»، «چرا گذر از عرض خیابان‌ها و حتی بولوارها، همچنان با ریسک‌پذیری بسیار بالایی انجام می‌شود؟» و... هنوز از سوی هیچ مسئولی پاسخ داده نشده است.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها