چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403 4/24/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 27 آبان 1397 ، 51 : 12

کد خبر : 18524

از 0 نفر 0

باران‌هایی که در سطح معابر به هدر می‌روند

باران‌هایی که در سطح معابر  به هدر می‌روند

مدیرکل دفتر آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه امکان استحصال...

مدیرکل دفتر آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه امکان استحصال آب باران در تهران و شهرهای مختلف کشور وجود دارد، گفت: با توجه به شرایط آبی کشور این موضوع باید در قانون معماری و شهرسازی دیده شود و شهرداری برای آن برنامه‌ریزی کند.
هوشنگ جزی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سطوح آبگیر باران اظهار کرد: سطوح آبگیر باران به سطوحی گفته می‌شود که امکان استحصال آب باران را دارد. استحصال آب باران در طراحی‌های شهری دو بخش دارد که عبارت‌اند از استحصال آب باران در پشت‌بام‌های منازل و استحصال آب باران در خیابان‌های شهر.
وی ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر آب باران پشت‌بام منازل توسط ناودان‌ها به کوچه‌ها و چاه‌های فاضلاب ریخته می‌شود، درحالی‌که با وضعیت خشکسالی در کشور ما باید استحصال آب باران در پشت‌بام‌ها انجام دهیم و از آن برای آبیاری باغچه‌ها و اقداماتی به‌غیراز شست‌وشوهای بهداشتی استفاده کنیم همچنین می‌توان فلش تانک‌های منازل را با این آب پر کنیم.

تحلیل خبر

همواره تاوان نگاه‌های تک‌بعدی که با ناهماهنگی‌های بسیاری همراه شده و می‌شود را شهروندان شهرها و کلان‌شهرها می‌پردازند.
وجود دستگاه‌هایی که هریک خود را متولی اموری می‌دانند و اغلب هم اجازه نمی‌دهند تا دیگری در این امور مداخله کارشناسانه و علمی کند، به توقف رشد و توسعه پایدار در کلان‌شهرها انجامیده و ثروت، انرژی، وقت و توان هزاران و گاهی میلیون‌ها شهروند را به هدر می‌دهند.
از استفاده بهینه روان‌آب‌ها، پسماندها، تابش آفتاب و... گرفته تا توانمندی‌های بالا و اغلب کم‌نظیر نیروهای انسانی، همه در لابه‌لای ضوابط و مقررات پیچیده و گره‌خورده ادارات، ارگان‌ها، نهادها و دستگاه‌های مختلف و اعمال سلیقه‌های گوناگون، گرفتار شده و به دست فنا سپرده می‌شود و زمینه مهاجرت‌های تلخ و غم‌انگیز را فراهم می‌آورد.
گویی کار برخی از مسئولان فقط هشدار دادن و ایجاد ترس و وحشت میان مردم است، چراکه تاکنون از زبان هیچ مسئولی نشنیده‌ایم که به طورمثال فلان طرح را برای استفاده از روان‌آب‌ها آماده اجرا کرده‌ایم و یا درحال انجام آن هستیم، یا اینکه اعلام کنند برای مقابله با خشکی و خشکسالی چه کرده‌ایم و یا چه بودجه‌ای را تخصیص داده‌ایم! و یا حداقل از راهکارهایی که دیگر کشورها در این زمینه بهره برده‌اند، سخن به میان آورند.
در زمینه حل مشکل ترافیک هم همین‌طور رفتار می‌شود، فقط و فقط ایجاد و اعمال محدودیت، جریمه و کارهای بازدارنده و درعین‌حال آزاد گذاشتن افزایش روزافزون شمار خودروها در شهرها و کلان‌شهرها و جمع‌آوری پول و پول و پول... .


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها