شنبه 8 اردیبهشت 1403 4/27/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 25 آبان 1397 ، 28 : 12

کد خبر : 18515

از 0 نفر 0

تسهیلات ویژه به تاکسی‌ها برای کاهش آلودگی هوا

تسهیلات ویژه به تاکسی‌ها برای کاهش آلودگی هوا

معاون فنی سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران از ارائه تسهیلات ویژه به رانندگان تاکسی که اقدام به تعویض کاتالیست می‌کنند، خبر داد...

معاون فنی سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران از ارائه تسهیلات ویژه به رانندگان تاکسی که اقدام به تعویض کاتالیست می‌کنند، خبر داد.
مهدی ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد سرانجام نصب و تعویض کاتالیست بر روی تاکسی‌های شهر تهران، گفت: هرساله در بودجه تاکسیرانی مبلغی را برای تعویض کاتالیست در نظر می‌گیرند؛ اما به دلیل پیمایش بالای تاکسی‌ها این کاتالیست‌ها حدود ۱۴ الی ۱۵ ماه بیشتر کارایی ندارد و این در حالی است که کاتالیست بر روی یک خودروی معمولی حدود سه سال کارایی لازم را دارد.
وی بابیان اینکه در پی افزایش قیمت‌ها و گران شدن قطعات، قیمت کاتالیست افزایش‌یافته است، تصریح کرد: به همین دلیل به سمت تشویق رانندگان تاکسی رفته‌ایم تا خودشان نسبت به تعویض کاتالیست اقدام کنند و در عوض سازمان تاکسیرانی نیز تسهیلات ویژه‌ای را برای آنها در نظر می‌گیرد.
ابراهیمی بابیان اینکه سازمان تاکسیرانی توانسته است که تنها حدود ۷۰۰۰ کاتالیست تاکسی را عوض کند، گفت: عمر کاتالیست بر روی تاکسی‌ها محدود است و با پیمایش ۶۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر میزان جذب آلایندگی آنها کاهش می‌یابد و به همین دلیل لازم است رانندگان تاکسی تشویق شوند تا خودشان کاتالیست خودرو را تغییر دهند.
وی بابیان اینکه برای رانندگانی که خودشان کاتالیست تاکسی را تغییر دهند تسهیلات ویژه‌ای در نظرخواهیم گرفت، اظهار کرد: در حال تدوین بسته تشویقی هستیم و در آن آیتم‌هایی همچون رایگان بودن تمدید پروانه تاکسی، قرار گرفتن در اولویت سفر و... وجود دارد.
معاون فنی سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران بابیان اینکه نصب کاتالیست در کاهش آلایندگی تاکسی‌ها نقش مؤثری دارد، گفت: در یک آزمایش خروجی گاز CO تاکسی قبل از نصب کاتالیست ۹۴ بود و بعد از نصب کاتالیست این خروجی به ۰.۴ رسید و نصب کاتالیست در کاهش آلایندگی بسیار مؤثر است.

تحلیل خبر

بی‌تردید توجه به ‌سلامتی شهروندان باید به‌عنوان نخستین اولویت برنامه‌ریزی‌های تمام ارگان‌ها، نهادها، دستگاه‌های اجرایی، مراکز تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کشور باشد، چراکه با به مخاطره افتادن تندرستی مردم، خطرات بی‌شماری تمام امور دیگر را نیز در معرض تهدید قرار می‌دهد.
از افزایش سهمگین هزینه‌های دارو و درمان گرفته تا اختلال در روند عادی زندگی مردم و... همه منتج از حمله بیماری‌های متعدد ناشی از آلودگی‌های مهلک گریبان‌گیر جامعه به‌شمار می‌رود.
تا زمانی که نگاه مراکز تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری به سمت‌وسوی سالم‌سازی محیط‌زیست و زدودن انواع آلاینده‌ها و آلودگی‌های تحمیل شده به شهروندان نباشد، باید همچنان منتظر رونمایی‌های دیگری از مصیبت‌ها و تلخکامی‌ها و فشارهای رنج‌آور به زندگی خود باشیم.
اختصاص یارانه با هدف سالم‌سازی محیط زندگی به بخش‌هایی که چه به‌طور مستقیم و چه غیرمستقیم با سلامت مردم درگیر و مرتبط است، درواقع بهترین و عاقلانه‌ترین نوع سرمایه‌گذاری در کشور محسوب می‌شود، چراکه از اصلی‌ترین داشته‌ها و سرمایه‌های یک جامعه که نیروی انسانی آن به‌حساب می‌آید، حفاظت و مراقبت می‌کند و مسیر ترقی و تعالی کشور را هموار می‌سازد.
هزینه‌کرد برای رهایی‌بخشی جامعه از دیو پلید آلودگی‌های هوایی، صوتی، نوری و...، صرفه‌جویی خردمندانه در هزینه‌های دیگری است که هم ناخواسته و هم به‌خاطر غفلت‌های نابخشودنی،  به کشور تحمیل شده و بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و مطب‌ها را روزبه‌روز شلوغ و شلوغ‌تر کرده و انواع بیماری‌های غیرواگیردار،  سکته‌های مغزی و قلبی و سرطان‌ها و مرگ‌ومیرهای زودهنگام را به‌دنبال خود داشته و دارد.
اختصاص یارانه برای ایجاد بهبودی در چگونگی کارکرد خودروها، به‌ویژه وسایل حمل‌ونقل عمومی، کیفیت‌بخشی به بنزین مصرفی، هزینه‌کرد برای افزایش سطح آگاهی‌های همگانی و ترویج و گسترش فرهنگ استفاده بهینه از خودرو و تشویق مردم به داشتن تحرک و انجام ورزش‌های لازم و استفاده از دوچرخه و... ازجمله کارهایی است که به سالم‌سازی جامعه و ارتقای سطح کیفی زندگی شهروندان کمک‌های چشمگیری می‌کند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها