پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403 4/25/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 24 بهمن 1395 ، 16 : 14

کد خبر : 15791

از 0 نفر 0

شهر زیبا را مردم می سازند

شهر زیبا را مردم می سازند

گزارش از مریم زارع خفری: 22بهمن ماه روزی است که یک بار دیگر تاریخ  ایران ورق خورد و مردم  توانستد بعد از سال ها مبارزه علیه ظلم رژیم شاه به پیروزی برسند.
38 سال از بهمن 57 گذشته است و هر سال در این روز همه به نشانه شکرگزاری و تجدید بیعت با امام و شهدای انقلاب به خیابان‌های شهر می آییم و شعار«الله اکبر»، « هیهات من الذله» « مرگ بر آمریکا » و «مرگ بر اسرائیل»  سر می‌دهیم.
 این راهپیمایی نماد همبستگی و همراهی مردم ایران محسوب می‌شود و زیبایی چشم نوازی دارد اما متاسفانه  زباله های کوچک  و بزرگی که  در طول مسیر و پشت سر جمعیت می‌ماند یادگاری های زشتی شده اند که صحنه زیبای حماسه مردمی را قدری تیره می کند.
این زباله ها آن قدر زیادند که یک نفر از پس جمع آوری آن برنمی آید و باید گروهی از پاکبانان دست به دست هم دهند تا این حجم عظیم زباله جمع‌آوری شود و ما بار دیگر خیابانی تمیز داشته باشیم.
در همین راهپیمایی امسال مرد میانسالی که عینک مشکی بزرگ زده و کت مشکی بلندی پوشیده بود با دست اشاره ای به کاغذهای زیادی که کف خیابان پخش و پلا شده بود کرد و با  خنده به دوستش گفت انگار مردم ما دشمن را اشتباه گرفته اند!
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز نیز در این باره گفته است: بعد از راهپیمایی یوم ا..  22 بهمن، کلیه عوامل اجرایی سازمان به همراه 3 خودروی حمل پسماند و 5 خودروی حمل بازیافت توسط 180 نیروی پاکبان اقدام به پاکسازی و نظافت مسیر راهپیمایی کرده‌اند تا بتوانند در کمترین زمان ممکن زباله ها را جمع آوری کنند.
روح الله خوشبخت افزود: از شهروندانی که در حفظ نظافت و پاکیزگی مسیر راهپیمایی همکاری کردند و سبب شدند پاکبانان، این سفیران پاکی شهر، زحمات کمتری را متحمل شوند، سپاسگزاری می کنم.
وی چندی پیش نیز اعلام کرد بدون مشارکت مردم معضلات و مشکلات هیچ جامعه‌ای حل نمی‌شود.
به گفته وی در سال 94 هزینه تمام شده خدمات پسماند بیش از 62 میلیارد تومان، هزینه رفت و روب شیراز بیش از 27 میلیارد تومان و هزینه جمع آوری پسماند و حمل و دفن آن 20 میلیارد تومان بوده است.
اما راه حل این مشکل و کم کردن این هزینه های بالا فرهنگ سازی در میان شهروندان  و ارتقای فرهنگ شهر نشینی است و به همین خاطر یکی از اولویت های سازمان پسماند شهرداری شیراز آموزش افراد برای کاهش تولید زباله در شهر است.
از سوی دیگر یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی هر ملت تولید کمتر زباله و میزان نقش مردم در جمع آوری آن است و به هر میزان این عدد بیشتر باشد توسعه یافتگی آن کشور نیز بیشتر است؛ برای مثال در کشور ژاپن آموزش مردمی به صورتی پیش رفته است که حتی در جام جهانی برزیل تماشاگران این کشور بعد از پایان بازی به صورت گروهی زباله های ریخته شده را جمع آوری کردند
 و در سطح جهان نیز این حرکت بازتاب خوبی داشت.
 بنابراین می توان گفت شهر زیبا را مردم می سازند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « مصاحبه »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها