جمعه 28 اردیبهشت 1403 5/17/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

پنج شنبه 25 آبان 1391 ، 12 : 10

کد خبر : 1535

از 0 نفر 0

انتخاب ماشینی

انتخاب ماشینی

منوچهر حبیبی/اگر بخواهیم مطلبی درباره چین بنویسیم برخلاف اسمهایی مثل بلاروس و تایوان و ...

اگر بخواهیم مطلبی درباره چین بنویسیم برخلاف اسم­هایی مثل بلاروس و تایوان و یا حتی ونزوئلا، خیلی واژه و اسمی ناآشنا نیست. چرا که اگر نگاهی به دور و بر و اطراف خود بیندازیم از لباس تن­مان تا لوازم و ابزاری که از آنها استفاده می­کنیم نام چین (China) روی آن حک شده است. نامی که از قدرت و توانایی کشوری می­گوید که بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون از هفت میلیارد جمعیت جهان را در خود جای داده است. با این وجود این کشور هم به نوعی دچار مشکل و معضل است و می­تواند در آینده با بحران سیاسی و فروپاشی روبرو شود.

کشور چین دارای یک حکومت کمونیستی (تک حزبی) است و دهه­ هاست که به چین کمونیست، مشهور و معروف است. اما طی ده سال گذشته با تغییر رهبری و تجدید نظر در ساختار سیاسی به موفقیت­های بسیار ارزشمند و قابل توجهی دست یافته است. طوری که تولید ثروت در این کشور 7 برابر شده و جمعیت قشر متوسط آن به چهارصد میلیون تن افزایش یافته است.

چین به یکی از غول­های اقتصادی دنیا تبدیل شده است، طوری که براساس پیش بینی­ها ظرف دهه­ های آتی شاید اولین اقتصاد دنیا (آمریکا) را نیز پشت سر بگذارد.

این روزها در چین مهمترین و اصلی­ترین موضوعی که به آن توجه شده است، انتخاب رییس جمهور جدید است. البته وقتی صحبت از انتخابات می­کنیم، منظور انتخاباتی که در کشورهای غربی و حتی در روسیه همزاد آن برگزار می­شود نیست. این انتخابات به نوعی تمام مدیریت شده است. یادآور می­شود  این مدیریت هم مثل آن مدیریت انتخابات در برخی کشورهای دیکتاتوری نیست. بلکه این مدیریت حزبی است. یعنی حزب کمونیست چین که معادل 82 میلیون تن عضو دارد (کمی بیش از جمعیت کشورمان) هر 5 سال یکبار تشکیل جلسه می­دهد و نمایندگان حزب که حدود دو هزار تن هستند، از سراسر چین در پکن کنگره­ ای چند روزه تشکیل می­دهند و تحت نظارت کمیته­ای 24 تنی، اعضای هیأت رییسه (9 تن) حزب را انتخاب و یا ابقا می­کنند، تا آنگاه دبیرکل حزب به مقام ریاست جمهوری یعنی عالی­ترین مقام سیاسی کشور برسد.

خوب چنین انتخابی بی­شک نوعی استبداد و خود رأیی گروهی است که بر سرنوشت یک ملت به بزرگی چین دارند حکومت می­کنند.

کسانی این تصمیمات را می­گیرند که همگی همانند ماشین­های خودکار و بی­اراده، تسلیم حزبی هستند که کمی سیاست و برنامه­ هایش نسبت به زمان مائو که رهبر شناخته شده مکتب مائویسم است تغییر کرده است. به نوعی می­توان گفت که هیأت رییسه یک دهه گذشته تا حدودی از سیاست و خط مشی چین زمان مائو عدول کرده و با زندگی مدرن و صنعتی همراه و همسو شده است.

ولی رهبر یک دهه گذشته و رییس جمهور فعلی که تا مدتی دیگر جایش را به منتخب کنگره هجدهم که طی چند روز گذشته تشکیل جلسه داد، می­دهد، از اوضاع چین و آینده پیش روی آن ابراز ناخرسندی و ناامیدی کرد که همین ابراز نگرانی، خود ناشی از سیاست تحمیلی به مردم است.

البته ابراز نگرانی رییس جمهور چین از فساد مالی در این کشور و تاحدودی اختناق موجود بر روند سیاسی این کشور است. یقینا گفتن از فساد و سوء استفاده­ های مالی، خیلی آسان­تر و راحت­تر است، چرا که بحث سیاست و نوع تغییر و اصلاحات در کشوری مثل چین، بسیار گران تمام می­شود. حتی اگر منتقد در آن کشور، رییس جمهور باشد. چرا که همانطور که عرض شد، گروهی در این کشور حاکم هستند که علیرغم آمار اعلام شده، 82 میلیون عضوی، نسبت به کل جمعیت چین اقلیتی را تشکیل می­دهند که منعکس کننده دیدگاه و نظرات همه مردم نیستند.

اگر جمعیت 82 میلیونی را با جمعیت یک میلیارد و سیصد میلیونی مقایسه کنید، می­بینید اعضای حزب کمونیست در کل کمی بیش از 6 درصد جمعیت چین را تشکیل می­دهند و آن 2000 تنی که نماینده این گروه هستند، خود به خود درصدی از مردم چین هم به حساب نمی­آیند. بنابراین واضح و آشکار است که انتخابات در چین، همچنان به صورت حزبی و هدایت شده انجام می­گیرد و این اعضای هیأت رییسه خود نیز تنها نماینده­ اقلیتی هستند که ارتش و نیروهای نظامی، رادیو و تلویزیون و اداره نهادها و ارگان­های دولتی را در اختیار دارند. پس آنچه رییس جمهوری را نگران کرده، علاوه بر فساد حاکم بر مسئولین و اعضای عالی رتبه حزب درصدی از اختناق و خودکامگی است.

یادمان باشد تا چند سال پیش اگر مسئول و یا اعضای دولت و حزب، متهم به فساد و سوء استفاده می­شدند بدون برگزاری دادگاه و حکم قوه قضاییه، فرد خاطی خود را به مجازات مرگ می­رساند و جنازه­اش در منزل و یا گوشه­ای از کشور کشف می­شد. اما طی دهه گذشته، علاوه بر آنکه بر تعداد مفسدان افزوده شده، که آن ترس و نگرانی از مجازات نیز کمرنگ گردیده است. طوری که نخست وزیر کنونی (ون جیاباو) متهم به جمع آوری و گردآوری ثروتی تا 2/5 میلیارد دلار شده است.

هرچند تاکنون هیچ آثار و نشانی از سوء استفاده و اختلاس از ایشان گزارش نشده است، اما با توجه به ثروت و درآمدی که اعضای خانواده و دوستان وی کسب کرده ­اند، می­توان بر فساد دولت چین صحه گذاشت.

و اما کنار فساد و سوء استفاده که می­تواند رونق و رشد اقتصادی چین را تهدید کند، نحوه عزل و نصب و نوع انتخاب مقامات ارشد نیز مشکل دیگری است که روز به روز برخی از مسئولین رده بالای چین را نگران کرده است. به راستی تا کی می­توان اکثریت مردمی را که نه عضو حزب کمونیست هستند و نه اعتقادی به ایدئولوژی کمونیستی دارند، مجبور کرد این چنین مثل ماشین کار کنند، در رشد و توسعه کشورشان نقش داشته باشند، اما در تعیین سرنوشت خویش در حاشیه قرار گیرند؟

یقینا با توجه به اینکه گهگاه منتقدان و مخالفان نظام سیاسی چین به زندان می­افتند و یا به غرب فرار می­کنند، نگرانی برخی از مسئولین و اعضای حزب کمونیست طبیعی است. حال بیانات رییس جمهور در آغاز کنگره هجدهم تا چه حد و میزان مورد توجه مخاطبین و حاضران در کنگره قرار خواهد گرفت و طی 5 سال پیش رو، رییس جمهور جدید (شی جین) تا چه حد خود را ملزم به اجرای اصلاحات و برون رفت کشور از انتخابات ماشینی و مدیریت شده خواهد کرد، امریست که بدون تغییر و اصلاحات در سطح جامعه چین و بازنگری بیشتر در اساسنامه و منشور حزب کمونیست چین امکان پذیر نخواهد بود. آن هم در کشوری که هنوز مردمش ملزم به رعایت اصولی هستند که با آزادی و آزاد منشی در تضاد کامل می­باشد و در مواردی دهه­ ها با دنیای امروز فاصله دارند.

 

 


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها