پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403 4/25/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 18 مهر 1395 ، 11 : 20

کد خبر : 12146

از 0 نفر 0

مدیر کل سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت: 13میلیون جوان مجرد ایرانی از سن مناسب ازدواج عبور کرده اند + تحلیل

مدیر کل سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت: 13میلیون جوان مجرد ایرانی از سن مناسب ازدواج عبور کرده اند + تحلیل

مدیر کل سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیش از 13 میلیون جوان مجرد ایرانی... + تحلیل

مدیر کل سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیش از 13 میلیون جوان مجرد ایرانی که در آستانه ازدواج هستند، سن مناسب ازدواج را سپری کرده اند یا در حال سپری کردن این سن هستند.
 محمد اسماعیل مطلق در گفت و گو با ایرنا با اعلام این مطلب هشدار داد: سن مناسب برای ازدواج بین سنین 18 تا 35 سالگی است و علاوه بر اینکه زمان مناسب ازدواج است، بهترین سن برای باروری و بچه دار شدن است و عبور از این سن برای فرزندآوری مخاطراتی به دنبال دارد.
وی ادامه داد: به علل مختلف متوسط سن ازدواج دختران و پسران ایرانی در یک دهه اخیر در استانهای مختلف بین چهار تا شش سال افزایش یافته و اکنون متوسط سن ازدواج دختران ایرانی 25 سال و متوسط سن پسران ایرانی 27 سال است و البته این آمار در استان های بزرگ مانند تهران بالاتر و رو به افزایش است.
رییس مرکز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت گفت: بررسی های وزارت بهداشت نشان می دهد که ازدواج آسان و در سن مناسب آثار بسیار مهمی در حفظ سلامت و رشد جسمانی، روانی و عاطفی افراد دارد و در صورتی که افراد در سن مناسب ازدواج کنند، می توانند در زمان مناسب مسئولیت زندگی را شروع کنند و در زندگی خانوادگی موفق باشند.
وی افزود: بررسی مقایسه‌ای وزارت بهداشت بین افرادی که ازدواج کرده اند و ازدواج نکرده اند، نشان می دهد، افرادی که در سن مناسب ازدواج می کنند، طول عمر بیشتری دارند،کیفیت زندگی آنها بهتر است، به طور میانگین از سلامت روانی بهتری برخوردار هستند، شادتر زندگی می‌کنند و ارتباطات اجتماعی مناسب تری برقرار می کنند.
مطلق گفت: علاوه بر آن افرادی که در سن مناسب ازدواج می کنند، از نظر جسمانی نیز سالم‌تر هستند، رشد اخلاقی، معنوی و اجتماعی در آنها بیشتر است و در مجموع از سلامت جسمی و روانی بالاتری برخوردار هستند.
وی تاکید کرد: ازدواج در سن مناسب باعث می شود فرد، مسئولیت پذیری بهتری در زندگی داشته باشد و تعالی انسانی در زندگی این افراد بهتر صورت می گیرد.
مدیر کل سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت تاکید کرد: بررسی دیگری در وزارت بهداشت نشان می دهد، کسانی که در سن مناسب ازدواج کرده اند، در زندگی احساس امنیت بیشتری دارند و کمتر در معرض رفتارهای مخاطره‌آمیز، مثل مصرف الکل، اعتیاد و رفتارهای جنسی خطرناک قرار می گیرند و رشد عاطفی، فکری و اجتماعی در افراد ازدواج کرده بیشتر از افراد مجرد است.

 

تحلیل خبر:

چرا 13 میلیون جوان مجرد ایرانی که از سن مناسب ازدواج عبور کرده‌اند، ازدواج نمی کنند؟ آیا علاقه‌ای به ازدواج ندارند؟ یا علاقه دارند و حتی مشتاقند ولی شرایط اجتماعی و اقتصادی به گونه ای رقم خورده که آنها موفق به ازدواج نشده‌اند؟ جوانان زمان حاضر، عقل محاسبه‌گر دارند و همه چیز را با احساسات گره نمی زنند بلکه موقعی که می بینند در دهه گذشته قیمت اجناس چندین برابر افزایش یافته و برای مخارج اولیه ازدواج باید مبلغ هنگفتی داشته باشند و برای اجاره یا رهن یک سرپناه، دستشان خالی است و حتی برای هزینه خوراک و پوشاک روزمره، شغلی ندارند که درآمد داشته باشند و یا برخی مشاغل به خاطر مشکلات اقتصادی، تعطیل شده و بقیه هم به خاطر کمی درآمدشان، توانایی پرداخت حقوق مکفی به کارکنان شان را ندارند، چگونه می توانند به سراغ ازدواج بروند؟ آنها می بینند پدرانشان که 20-30 سال کار و خدمت کرده‌اند، از پس تامین زندگی خود برنمی آیند و همگی گرفتار قرض و وام بوده و هر روز سر در گریبان فکر و غصه دارند و با همین حال باید مخارج ازدواج، اجاره بهای منزل و سایر هزینه‌های فرزند تازه ازدواج کرده خود را به دوش بکشند، چه حالی پیدا می‌کنند؟
به هر حال ازدواج علامت استقلال جوانان از خانواده است و زمانی آنها به رضایت خاطر و بهداشت روانی و آرامش می رسند که از همه جهات، پس از ازدواج بدون اتکا به خانواده پدری، بتوانند مستقل زندگی کنند و با اعتماد به نفس کامل، زندگی خویش را اداره نمایند. موقعی که ازدواج های امروز همگی علی رغم کمک‌ها و حمایت های خانواده دختر و پسر، باز با وابستگی به هر دو خانواده ادامه می یابد، این جوانان چه حالی دارند؟
امروز دیگر با موعظه و تشویق نمی‌توان جوانان را به سمت ازدواج سوق داد و بایدبرای آنان مشکل گشایی کرد.
نسل قبل و نسلهای قبل از آن، به گونه ای شرایط اجتماعی و اقتصادیشان سهل و راحت بود که جوانان با پول و هزینه و درآمد خودشان به سهولت ازدواج می کردند و حتی کمک مالی به خانواده پدرشان نیز در برنامه دائمی آنان بود و احساس غرور و استقلال در زندگی داشتند و لذا همه جوانان به موقع ازدواج می کردند ولی امروز شرایط کاملا متفاوت است. اگر سن مناسب ازدواج آنطور که مدیر کل سلامت خانواده و بهداشت وزارت بهداشت تعریف کرده بین سنین 18 تا 35 سالگی باشد، خبر فوق گویای این است که 13 میلیون جوان مجرد از این محدوده سنی عبور کرده اند!


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها