جمعه 31 فروردین 1403 4/19/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 8 تیر 1395 ، 09 : 16

کد خبر : 11726

از 0 نفر 0

رئیس اتاق بازرگانی شیراز عنوان کرد: ضرورت تمرکز بر« تولید » به ‌جای « اشتغال» سیاست‌های همه دولت‌های قبل برای ایجاد اشتغال اشتباه بوده زیرا به جای تمرکز بر تولید بر ایجاد اشتغال تمرکز کردند

رئیس اتاق بازرگانی شیراز عنوان کرد: ضرورت تمرکز بر« تولید » به ‌جای « اشتغال» سیاست‌های همه دولت‌های قبل برای ایجاد اشتغال اشتباه بوده زیرا به جای تمرکز بر تولید بر ایجاد اشتغال تمرکز کردند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس...

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس معتقد است که به‌دلیل تاکید تمام دولت‌های گذشته بر ایجاد اشتغال به‌جای تولید، نتیجه سیاست‌ها تاکنون شکست بوده و برای حل مشکلات کنونی باید تمرکز برنامه‌ها بر تولید قرار گیرد تا بتوان اشتغال ایجاد و رکود را رفع کرد.
به گزارش ایسنا، جمال رازقی در مراسم افطاری اتاق بازرگانی شیراز که با حضور مدیران و مسئولان بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی برگزار شد، گفت: تمام دولت‌های گذشته به‌جای تولید اشتغال را نشانه گرفتند و نتیجه تلاش‌های انجام شده آنان هزاران سوله خالی از دستگاه و تجهیزات و نیروی انسانی و متوقف مانده در گوشه گوشه کشور است.
وی با بیان اینکه براساس آمارها هم‌اینک 14 میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی بیکار در سراسر کشور وجود دارد،‌ لازمه ایجاد اشتغال برای این افراد را توجه مطلوب و برنامه‌ریزی شده برای رونق تولید داخلی با تاکید بر اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: دولت یازدهم در ابتدای شروع فعالبت با مجموعه‌ای از مسائل اقتصادی رو به رو بود.
رزاقی با اشاره به روند مداوم کاهش قیمت نفت و رکود اقتصادی، ضمن ستودن اقدام دولت یازدهم در کاهش نرخ تورم و رساندن آن به تک رقمی، تاکید کرد که فعالان اقتصادی اعتقاد دارند عمق رکود و تاثیرات آن را هیچ یک از اجزای حاکمیت و بخش خصوصی به‌خوبی و درستی درک نکرده‌اند.
وی رکود کنونی موجود در ایران را طولانی‌ترین و عمیق‌ترین رکود تاریخ کشور پس از جنگ جهانی دوم تاکنون برشمرد و گفت: برای خروج از رکود باید همه اجزای حاکمیت و بخش خصوصی عزم خود را جزم کنند.
این فعال اقتصادی گفت: متاسفانه اکثر علائم و نشانگرهای اقتصادی دولت از کار افتاده است و فعال اقتصادی نمی‌داند که از میان راه حل‌های موجود، دولت کدام راه حل را برگزیده و آیا به موقع اطلاع رسانی می‌شود یا نه؟
وی با بیان اینکه یکی از دستاوردهای بزرگ پس از برجام و کنترل تورم باید رشد اقتصادی باشد، خاطرنشان کرد: 2 مسئله تامین مالی و تقاضا مهمترین موانع اصلی رشد اقتصادی و راه نجات کشور تنها تولید و صادرات است.
رزاقی تنها راه ایجاد اشتغال پایدار در کشور را تولید پایدار ذکر و خاطرنشان کرد: سیاست‌های همه دولت‌های قبل برای ایجاد اشتغال اشتباه بوده زیرا به جای تمرکز بر تولید بر ایجاد اشتغال تمرکز کردند.
رئیس اتاق بازرگانی شیراز، درخواست کرد که مسئولان مراقب باشند و در دام حاشیه‌ها گرفتار نشوند و چشم و گوش را بر ناملایمت‌ها نبندند و پایه‌ای نو در اقتصاد بنا کنند.
رزاقی با یادآوری این که اکنون مجلسی همراه با دولت روی کار آمده است، گفت: اکنون انتظار می‌رود که دولت پایه اصلاح اقتصاد بنیادی را هم مانند کنترل تورم و نهایی شدن برجام، بنا کند.
رئیس اتاق بازرگانی شیراز با بیان اینکه بندها و گره‌های زیادی به پای فعالان اقتصادی بسته شده است، صدور حکم جهاد برای باز کردن بند و گره‌ها را ضروری توصیف و تصریح کرد: باید از فرصت موجود استفاده و برای اصلاحات اقتصادی برنامه‌ریزی کنیم.
به اعتقاد این فعال اقتصادی، نرخ بالای سود تسهیلات، جریمه‌های کمرشکن بانکی، مالیات، بیمه، مقررات دست‌ و پاگیر و ... از مهمترین مشکلات تولیدکنندگان و فعالان عرصه اقتصاد است و برای داشتن درکی صحیح از این مشکلات و یافتن راهکارهای حل آن باید دولت‌مردان با حضور بین تولید کنندگان و نفس کشیدن در فضای اقتصادی، آستین همت برای به گردش درآوردن چرخ‌های اقتصاد بالا بزنند.
رزاقی با اعلام آمادگی کامل اتاق بازرگانی برای همراهی در ارائه راهکار برای حل مشکلات اقتصادی، بر این نکته تاکید کرد که باید خط قرمز‌ها به‌جای اختلاف سلایق سیاسی و نگاه‌های گروهی، رشد تولید و توسعه استان فارس باشد.

تحلیل خبر

اشتغال در کشور به وسیله بخش دولتی یا بخش خصوصی یا بخش تعاونی ایجاد می شود. در کشور ما بخش تعاونی، ضعیف است ونمی تواند اشتغال عمده را ایجاد کند. بخش دولتی نیز به سمت کوچک شدن حرکت می کند و در حال کاستن از نیروهای خود است  و روز به روز تعداد استخدامی های دولتی کمتر و کمتر می شود.تنها امید جامعه ما در ایجاد اشتغال، فعلاًبخش خصوصی است. بخش خصوصی نیز با توجه به فشارهای اقتصادی و عدم امنیت در سرمایه گذاری و بی اعتمادی به آینده، جرات تاسیس و راه اندازی مرکز اقتصادی بزرگ و اشتغال زا را ندارد. فشار قوانین مالیاتی، اداره کار، بیمه و مشکلات عدیده محیط کار و پرسنل، باعث شده که بسیاری از کارخانجات، شرکت ها و بنگاه های اقتصادی تعطیل شوند.
همانطور که در خبر فوق آمده و کاملاً پایه و بنیه علمی دارد؛« تولید پایدار» است که باعث ایجاد «اشتغال پایه دار»می شود.  اگر فعالین اقتصادی ببینند که گرفتار درد سرهای عدیده  و فشارهای روز افزون در محیط کارو جامعه هستند و بخش اداری نیز آنها را دائما اذیت می کند، ترجیح می دهند که خود را کنار بکشند و به جای تولید و ارائه خدمات،به بازی با پول روی آورند.
 متاسفانه امروز به اندازه ای که برکاستن از آماربیکاری تاکید می ورزند به اصل ایجاد «کار و شغل» و کمک به افزایش تولید اهتمام ندارند، در حالی که توسعه و پیشرفت جامعه در گرو ایجاد اشتغال نیست بلکه در گرو افزایش تولید و خدمات و ارتقای کمیت و کیفیت آن است.پس حمایت از تولید وکار به مراتب مهمتراز کاستن از آمار بیکاری است. اولی ریشه و علت است ودومی رو بنا و معلول آن. باید سیاست های اقتصادی کاملاًعوض شود تا از رکود خارج شویم.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها